Symposium verschaft nieuwe inzichten

| 26-01-2010

Om het noodzakelijke bestaansrecht voor je evenement of organisatie te garanderen kom je niet onder sponsoring uit. Op zoek naar geld dus. Een potentiële suikeroom werf je niet alleen, die win je vooral voor het gedachtegoed van jouw organisatie. Zoveel en meer leerde het symposium ‘Sponsoring nieuwe stijl’, dat het Zwolse verenigingsleven maandagavond bijeen bracht in de kantine van voetbalclub WVF.

Toen TDK begin jaren tachtig als eerste shirtsponsor op het shirt van Ajax verscheen, heette dat innovatieve sponsoring te zijn. Het werven van sponsoren is in de loop der jaren zonder meer een kunst op zichzelf geworden. Erik Ruts, Rutger Brenninkmeijer, Fons Roosenboom en Henk Kinds kennen de kneepjes van dat bijzondere vak. Vandaar dat SportService Zwolle en de Vrijwilligerscentrale het kwartet uitnodigde voor een inspirerend betoog, gevolgd door twee workshops.

Kernboodschap richting de honderd aanwezige sponsorjagers luidde: Kom goed beslagen ten ijs om een cheque van de potentiële suikeroom in ontvangst te kunnen nemen. Bedenk vooral een gedegen plan waarom de betreffende sponsor niet om jou heen kan. Het standaard belrondje met de Gouden Gids op schoot blijkt anno 2010 niet afdoende om sponsoren te strikken. “Dan kun je nog beter bedelen om geld binnen te krijgen”, sprak sponsorbrein Ruts uit eigen ervaring.

Sponsoren werven is niet een kwestie van halen, maar tevens van brengen. “Denk hierbij vooral in waarde en niet aan geld.” De link naar maatschappelijke betrokkenheid is vaak een gouden. Wie een goed doel bij haar organisatie betrekt of zich inzet voor een maatschappelijk belang kan al snel rekenen op een geïnteresseerde tegenpartij. Zo raakten Ben & Jerry’s en het Wereld Natuur Fonds met elkaar verbonden doordat de ijsproducent haar producten milieuvriendelijk verpakte.

En wat te denken van Unicef en Barcelona. Goodwill scoort, evenals betrokkenheid, hoog. Het op de hoogte houden en uitnodigen van een sponsor en hem in contact brengen met andere relaties, is in deze tijd niet meer dan vanzelfsprekend. Met de moderne communicatiemiddelen en de ingeburgerde term netwerken ligt de wereld bovendien aan ieders voeten. Ruts: “We zijn allemaal maar drie connecties verwijderd van Obama.”

SportService Zwolle, WVF, Barcelona, Unicef

Deel deze pagina:

Gerelateerd nieuws