LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws van woensdag 30 juni 2010

Gepubliceerd op woensdag 30 juni 2010 om 14:08

De jeugdige leden van VV Berkum hebben massaal gehoor gegeven aan het initiatief om na de zomer te starten met een techniektraining voor tweedejaars E en alle D-pupillen. Het totaal aantal aanmeldingen staat nu op veertig en daarmee is het maximum bereikt. Het initiatief van de technische commissie om in samen met spelers van het eerste elftal techniektrainingen te verzorgen voor de jeugd, is daarmee nu al een groot succes.

Een paar jaar geleden luidden oud-internationals Johan Cruijff en Wim Jansen de noodklok, toen zij constateerden dat de technische basiskwaliteiten van voetballers in Nederland niet voldoende waren. Volgens het tweetal ontwikkelen jeugdspelers tegenwoordig onvoldoende technische vaardigheden. Balaanname, inspelen, kaatsen, tweebenigheid; dat zijn juist de dingen die ze in de jeugd moeten leren. Er moet in de jeugd getraind worden op deze technieken, maar die training moet wel verzorgd worden door trainers die alle technieken zelf goed beheersen.

De technische commissie van VV Berkum heeft dit probleem bij de jeugd onderkend en heeft daarop direct het voortouw genomen om met techniektrainingen te starten. De training wordt komend seizoen gegeven en begeleid door de leden van de commissie in samenwerking met spelers van het eerste elftal, zoals Chris en Marc van der Meulen, Felix Hermsen, Bas Bouwhuis, Bram Roelofs, Jurian Meijntjes en Jeffrey Pohowainjaan. De training zal gegeven worden op vrijdag in de namiddag en ongeveer een uur in beslag nemen.

Gepubliceerd op woensdag 30 juni 2010 om 13:36

Badmintonvereniging BC Netwerk gaat deze zomer door met het zomerbadminton. Van 1 juli tot en met 30 augustus kan er in de WRZV-hal op donderdagavond van 19.30 tot ten minste 21.30 uur worden gebadmintond.

Iedereen is welkom, van jong tot oud en van recreant tot competitiespeler. Je hoeft bovendien niet per definitie lid te zijn van BC Netwerk. De kosten per avond bedragen 7,50 euro per persoon. Leden van BC Netwerk betalen 4 euro. Opgave kan tot uiterlijk twee dagen van tevoren bij Harry de Weerd op 06-36164386.

Gepubliceerd op woensdag 30 juni 2010 om 12:00

Sinds kort plaatst Sportief Zwolle iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de achtste 4lijf-tip:

Het zijn zonnige en warme dagen de laatste week in Nederland. Donderdag en vrijdag wordt verwacht dat de temperatuur zelfs boven de 30 graden Celsius zal komen! Als je wilt sporten bij warm weer zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Het lichaam moet veel meer moeite doen om warmte kwijt te raken. Dit gebeurt door zweten en via de huidbloedvaatjes. Als de temperatuur omhoog gaat, zet je lichaam meer bloedvaatjes in je huid open, hierdoor geeft het bloed dat door je huid stroomt, meer warmte af aan de omgeving. Dit betekent dat bij sporten in de warmte, méér bloed door je huid stroomt in plaats van door de spieren. Die krijgen daardoor minder zuurstof en voedingsstoffen, terwijl afvalstoffen minder snel worden afgevoerd. Goed voor je lichaamstemperatuur, minder goed voor je prestaties!

Bij een hoge luchtvochtigheid verdampt zweet veel moeilijker, of zelfs helemaal niet, waardoor het in druppels van je lijf valt. Dit kan je waterhuishouding in problemen brengen omdat je lichaam niet goed gekoeld wordt! De oplossing hiervoor is blijven drinken! Als je te weinig drinkt bij sporten tijdens warme dagen loop je het risico op krampen in je spieren en kan je coördinatie minder worden. In het ergste geval, bij uitdroging, loop je zelfs het gevaar om buiten bewustzijn te raken of nog erger: In een levensgevaarlijk toestand te raken.

Waar let je op als je sport bij warm weer? Ga niet sporten op het heetste moment van de dag, tussen 12.00 en 15.00 uur; drink voldoende (water) vóór, tijdens en ná het sporten; zorg dat je ook voor voldoende (nacht)rust zorgt en laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte; draag lichtgekleurde, loszittende kleding; als je buiten sport, bescherm je huid dan tegen de zon; alcohol vóór of na de inspanning is een ‘no go’, dat verstoort het aanvullen van de vochtbalans én de glycogeenreserves (koolhydraten of te wel suiker, die vooral wordt opgeslagen in je spieren en lever); pas je tempo en de duur aan!

Michèle van Reijsen

Gepubliceerd op woensdag 30 juni 2010 om 09:56

Kirsten Wild is de enige Zwolse wielrenster die komende week rijdt in de Giro Donne 2010, de Ronde van Italië voor vrouwen. Wild is één van de troeven van het Cervélo TestTeam, dat op een aantal etappezeges mikt. Kopvrouw bij de Nederlandse ploeg, die wordt geleid door Egon van Kessel, is de Duitse Claudia Häusler. “Claudia won de Giro vorig jaar en het doel is om die prestatie dit jaar te herhalen.”

Cervélo kan hoge ogen gaan gooien in de Giro Donne, gezien de vorm waarin onder andere Häusler en Wild zich bevinden. Ook Emma Pooley, winnares van de Ronde van Frankrijk voor vrouwen, maakt deel uit van de equipe. Kirsten Wild zal met name lof moeten gaan oogsten in de vlakke etappes die uitmonden in een massasprint. De Giro start op vrijdag 2 juli met een etappe over 59 kilometer. Elf dagen later, op zondag 11 juli, eindigt de laatste etappe op het autocircuit van Monza.

Hoewel Wild met Iris Slappendel een landgenote aan haar zijde weet binnen Cervélo, blijft de Nederlandse inbreng niet bij het tweetal beperkt. Bondscoach Johan Lammerts doet immers met een KNWU-selectie mee aan de Giro d'Italia voor vrouwen. Marianne Vos, Annemiek van Vleuten, Chantal Blaak, Lucinda Brand, Sanne van Paassen, Roxane Knetemann, Marit Huisman en Anna van der Breggen zijn geselecteerd. Nederlands kampioene Loes Gunnewijk (Zwolle) is niet opgeroepen. Eind juli zal ze wel met de KNWU-selectie deelnemen aan de Thuringen Rundfahrt.