LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws van woensdag 29 september 2010

Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 18:25

Ruim 200 toptalenten zijn woensdagmiddag bij elkaar gekomen in het Landstede Sportcentrum voor de jaarlijkse startbijeenkomst. De sporters, afkomstig van het Thomas à Kempis College, het Centre for Sports & Education (CSE) en Landstede, waren bij elkaar voor een middag vol met sportactiviteiten, georganiseerd door Landstede.

Het doel van deze middag was het leren kennen van elkaar en het nieuwe sportcentrum door middel van allerlei activiteiten, zoals voetballen in hoepelbroeken, het bouwen van een acrogymtoren en het beklimmen van de klimwand. Ook werd hiermee de start van een nieuw schooljaar gevierd. “Ik vond het dansen op de dansmatten, waarin je een battle aanging tegen de rest van je team, het leukst!” Aldus een fanatieke sportster van het CSE.

Via het LOOT-traject (voor voortgezet onderwijs) en het Landstede Topsport Traject (voor MBO) kunnen talentvolle sporters en topsporters worden geholpen om onderwijs en topsport te combineren in alle onderwijssoorten die Landstede biedt. Op het CSE worden talenten voorbereid op een toekomst als topsporter.

Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 15:38

Seizoenkaarthouders die op dinsdag 9 november graag aanwezig willen zijn bij het bekertreffen tussen FC Zwolle en FC Twente, kunnen vanaf maandag hun stoel terugkopen. Dan start namelijk de kaartverkoop voor alle jaarkaarthouders. Dit is op vertoon van de seizoenkaart mogelijk bij alle TicketBox-punten en bij de receptie van FC Zwolle. Na woensdag 13 oktober vervalt het eerste recht en komen alle niet verkochte plaatsen in de vrije verkoop.

Anders dan bij de bekerwedstrijd tegen Willem II, is er voor het duel tegen landskampioen FC Twente geen gratis toegang. De goedkoopste kaart voor volwassenen kost 14,50 euro. Jeugd tot en met zestien jaar kan vanaf negen euro naar binnen; jeugd tot en met twaalf jaar betaalt 6,50 voor een kaartje in het gezinsvak. Seizoenkaarthouders van FC Zwolle kunnen op vertoon van hun seizoenkaart één extra toegangskaart kopen.

De kaartverkoop gaat op 4 oktober van start via www.fc-zwolle.voetbalticket-shop.nl, de standaard TicketBox-punten en bij de receptie van FC Zwolle. Zowel seizoenkaarthouders als clubcardhouders van FC Zwolle kunnen op vertoon van hun seizoenkaart/clubcard twee toegangskaarten kopen. Op vertoon van een geldig legitimatiebewijs uit de regio Zwolle, kan er één toegangskaart gekocht worden. Indien je met een groep de wedstrijd wilt bezoeken, kun je contact opnemen met FC Zwolle via info@fczwolle.nl of via 038-4534948. Op de wedstrijddag zijn de kassa’s, mits er nog kaarten beschikbaar zijn, geopend van 19.15 tot 21.00 uur.

Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 13:19

In de hoogste afdeling van het Nederlandse mannenvolleybal wordt komende zondag alweer de eerste prijs vergeven. Bekerwinnaar en landskampioen Draisma Dynamo neemt het op tegen Landstede Volleybal, de verliezend bekerfinalist van het afgelopen seizoen. De strijd om de Supercup begint om 15.00 uur in het Apeldoornse Omnisport.

De Apeldoorners, die vorig seizoen dus de ‘dubbel’ wonnen, lijken op het eerste oog favoriet. Maar omdat in beide ploegen veel is veranderd, is het doen van een voorspelling een hachelijke zaak. De ploeg van trainer Redbad Strikwerda zag vijf spelers vertrekken, waaronder topaanvaller Mathijs Mast die zijn heil is gaan zoeken in de Italiaanse A-2. Meest opvallende transfer was de overstap van Nimir Abdelaziz van Draisma Dynamo naar Landstede Zwolle. Maar de jonge spelverdeler brak onlangs een vinger tijdens het EK met Jong Oranje en het is maar zeer de vraag of hij zondag voor de Zwollenaren in actie kan komen.

Ook Arno van Solkema, de trainer van Landstede Volleybal, kreeg te maken met veel veranderingen binnen zijn formatie. In het oog springt vooral het vertrek van spelverdeler Bert Sturkenboom naar de Duitse Bundesliga. “Ik heb te maken met zes nieuwe spelers en in mijn vierde jaar bij deze club maak ik dus een soort van nieuwe start”, zegt Van Solkema. “Met de komst van de passer-lopers Wouter Stoltz en Thijs van Noorden hebben we er twee echte karakterjongens bij, maar ze hebben ook nog een recent verleden met blessures en dat speelt ze af en toe parten.”

“Over het algemeen is er sprake van een flinke verjonging en is het aantal trainingsuren per week uitgebreid van 15 naar 23. Dat gegeven gaat zich op den duur uitbetalen. Zondag is er sprake van een mooi meetmoment. Dan zullen we zien hoe we er momenteel precies voor staan. Maar duidelijk is dat we vol voor de wist gaan, want er is hier een echte prijs te verdienen. Toen we de bekerfinale speelden, stonden veel jongens van onze ploeg voor het eerst in een echte eindstrijd. En vaak moet je eerst een finale verliezen voordat je er één kan winnen. Was dat ook niet het geval bij de onze gouden nationale ploeg in de jaren negentig?”

Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 13:08

Ruud de Rooij is de nieuwe koploper in Sportief Zwolle Voetbal Manager. Als manager beschikt de middenvelder van VSW inmiddels al over 93 punten. Michael Smeekes staat met 88 punten op plek twee en het podium wordt compleet gemaakt door Robert Gast. De speler van SVI sprokkelde als manager 86 punten bij elkaar.

Meest interessante speler tot dusver in Sportief Zwolle Voetbal Manager is Nejim El Atiaoui. De aanvaller van Be Quick ’28 verloor afgelopen zaterdag weliswaar met 5-2 van Go Ahead Kampen, maar hij was opnieuw trefzeker. In Kampen maakte El Atiaoui alweer zijn zesde doelpunt van het nog prille seizoen. Net als de spits van Be Quick wist ook Luc Jonker afgelopen weekend een goaltje mee te pikken. De keeper van SV Zwolle kreeg voor zijn doelpunt zes punten, maar hield - door onder andere twee tegentreffers - uiteindelijk slechts vijf punten over aan het duel tegen De Gazelle.

Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 21ste 4lijf-tip:

Het skiseizoen is nog lang niet gestart. Het duurt nog wel even voordat jouw favoriete skibestemming van een groene alpenweide omgetoverd is in een witbesneeuwde skipiste met glooiende hellingen of steile afdalingen. Toch is het niet onverstandig om nú al te beginnen met pre-ski training. Optimaal is om zo’n zestien weken, dus vier maanden, voor je op wintersportvakantie gaat te beginnen. Het beste is om twee keer per week te gaan trainen, maar alle beetjes helpen.

Bij het skiën worden spieren aan het werk gezet die de rest van het jaar veel minder actief zijn. En die paar uurtjes per week die je in de sportschool slijt zorgen er echt niet voor dat je in perfecte sneeuwconditie de piste op gaat. Om te voorkomen dat je na een dag skipret geen last hebt van pijnlijke benen en knieën, én nog voldoende energie over hebt om volop te genieten van de après-ski, is het goed om voor je je op de lange latten waagt, een pre-ski training te volgen. Het is belangrijk om naast uithoudingsvermogen, spierkracht en lenigheid, vooral de coördinatie te trainen. Coördinatie is ontzettend belangrijk bij een technisch moeilijke sport als skiën. Het beste doe je dit door skibewegingen na te bootsen, de zogenaamde imitatieoefeningen. Omdat je met de slalom en pflug op je ski’s of met het glijden, sturen en remmen op je snowboard in specifieke houdingen beweegt, ga je bepaalde spieren in onder andere je benen, rug en buik, maar ook van je schouders en armen, meer belasten dan ze gewend zijn. Hierdoor kan overbelasting ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Jaarlijks lopen ongeveer 60.000 skiërs een blessure op, zoals blijkt uit cijfers van Consument en Veiligheid. Wat kun je zelf doen om je voor te bereiden op je avontuur op de lange latten? Neem voortaan de trap in plaats van de lift en sla een tree over: klimmen is goed voor je spieren, dalen is weer bevorderlijk voor de ‘intelligentie’ van je knieën. Stap wat vaker op de fiets en fiets langer en in een hoger tempo. Ga zwemmen om je spieren te versterken of stevig doorwandelen of joggen om je uithoudingsvermogen te vergroten. Om je evenwicht te verbeteren zou je het volgende kunnen proberen: probeer zo lang mogelijk in evenwicht te blijven op één voet, met je ogen dicht. Doe die oefening zodra de gelegenheid zich voordoet. Bij de kopieermachine, aan de telefoon, als je je tanden poetst… En waarom niet af en toe eens hinkelen als niemand het ziet…? En last but not least: doe elke dag spieroefeningen.

Natuurlijk kun je ook de speciale pre-skitrainingen volgen die in de meeste sportcentra gegeven worden, of je instructeur in je huidige sportcentrum vragen om advies en begeleiding. Hoe dan ook: bereid je goed voor, zorg dat je fysiek klaar bent voor een weekje wintersport zodat je voorkomt dat je één van die 60.000 wordt.

Michèle van Reijsen

Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 11:27

Het is niet meer mogelijk om je nog in te schrijven voor de 10 kilometer van de Unicef Stadshagen Run, die op zaterdag 16 oktober wordt gehouden. Voor de 10 kilometer hebben zich al 500 deelnemers aangemeld en dat is het maximale aantal.

Het goede nieuws is echter dat de 5 kilometer nog een behoorlijk aantal deelnemers kan gebruiken. Dus schrijf je snel in via www.inschrijven.nl. Dit kan tot en met 8 oktober, tenzij de inschrijflimiet eerder is bereikt. De Stadshagen Run is een recreatieve loop over 1 kilometer (kidsrun), 5 kilometer en 10 kilometer. De run is bedoeld voor iedereen die het leuk vindt om een keer mee te doen aan een sportief evenement. Start en finish van de run zijn in het centrum van Stadshagen, in de omgeving van het Cultuurhuis.