RSS

Nieuws van woensdag 20 oktober 2010

Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 16:21

De vrouwenploeg van FC Zwolle houdt in de herfstvakantie, op donderdag 28 oktober, open huis. FC Zwolle nodigt basisscholieren en de jeugd van omliggende verenigingen uit om naar het stadion te komen, maar ook alle andere belangstellenden zijn van harte welkom.

Om half vier is de ontvangst in het spelershome, waarna onder leiding van trainers en speelsters de activiteiten op het veld beginnen. Om half vijf is er een wereldrecordpoging hooghouden voor Pink Ribbon. Deze organisatie houdt zich bezig met de strijd tegen borstkanker. Zwolle-keepster Nadja Olthuis is ambassadrice van de stichting. De eredivisiewedstrijd ’s avonds tussen FC Zwolle en ADO Den Haag staat dan ook in het teken van dit goede doel. Er wordt gecollecteerd en iedereen wordt opgeroepen om in het roze te komen.

Na de recordpoging kunnen de aanwezigen een rondleiding krijgen door het stadion en kan iedereen op de foto met speelsters en de mascotte van FC Zwolle. Daarna begint om 19.00 uur de wedstrijd tegen ADO Den Haag. In de rust is er een Zumba-demonstratie van Achmea health Center.

Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 14:28

Kirsten Wild verruilt per 1 januari haar Cervélo-ploeg voor de formatie van AA Drink. Het bedrijf AA Drink was tot en met 2008 ook al hoofdsponsor van de wielerformatie van Leontien van Moorsel en Michael Zijlaard, maar liet de sponsoring de afgelopen jaren over aan Leontien.nl. Wild kiest dus voor een terugkeer op het oude nest, maar ook bewust voor een nadrukkelijke combinatie van de weg met de baan.

Bij Cervélo was het voor Wild de afgelopen seizoenen moeilijk haar baanambities waar te maken. De Zwolse zat gevangen in een conflict tussen de Canadese fietsenbouwer en KNWU-fietsenleverancier Koga. Van haar ploeg kreeg Wild geen toestemming om op een andere fiets te rijden en daardoor kwam het niet tot een wereldbekerdebuut op de piste. In de contractonderhandelingen met het AA Drink-team van Michael Zijlaard was de baandeelname de afgelopen weken een harde eis van Wild. Uiteindelijk kreeg ze de garantie dat ze ook op de piste mag fietsen.

“Als gevolg daarvan ga ik me de komende winter veel meer op de baan richten", vertelt Wild aan Wielerland.nl. "Ik ben blij dat ik die vrijheid krijg bij AA Drink. De ploeg heeft al veel ervaring met de piste omdat ze ook baanrenners als Danny Stam en Willy Kanis onder contract hebben. Ik ben van plan me de komende periode op de Olympische onderdelen ploegachtervolging en het omnium te richten. In overleg met baancoach Robert Slippens zal ik een aantal wereldbekers rijden. En natuurlijk hoop ik op het WK in Apeldoorn voor Nederland uit te mogen komen.”

Wild blijft ook op de weg ambitieus. Zo hoopt zij in 2011 weer een wereldbekermanche te winnen en sterk te presteren in de KNWU-topcompetitie. Zij wordt bij AA Drink onder andere ploeggenoot van Linda Villumsen (namens Nieuw-Zeeland derde op het afgelopen WK tijdrijden in Geelong), de Duitse vrouwen Trixi Worrack en Marleen Johrend, de Belgische Eline de Roover, Chantal Blaak en natuurlijk de Zwolse Marijn de Vries.

Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 12:18

Voetbalvereniging SVI en Begeleid Werken (BW) gaan samenwerken in het begeleiden van mensen met een beperking in een zinvolle dagbesteding. De beperking van de mensen die gaan deelnemen in het SVI-serviceteam kan liggen op het lichamelijke, psychosociale of verstandelijke vlak. Ongeacht een beperking heeft iedereen kwaliteiten en vaardigheden. Samen met SVI wordt geprobeerd de mogelijkheden en de ontwikkeling van cliënten met passende arbeid te benutten.

Als vrijwilligersorganisatie heeft SVI altijd behoefte aan mensen die een helpende hand kunnen bieden. Een serviceteam van ongeveer vijf cliënten van BW gaat in november starten met hun werkzaamheden op sportpark De Siggels, de thuishaven van SVI. Ze worden daarbij begeleid door een professionele begeleider van BW en ondersteund door vrijwilligers van SVI. In eerste instantie gaat het om klussen in de groenvoorziening, onderhoud en het beheer en herstel van voetbalmaterialen. De bedoeling is om dit op termijn uit te bouwen naar metaal- en horecawerkzaamheden.

Begeleid Werken is een re-integratiebedrijf, onder andere werkzaam in de regio Zwolle. Op basis van ieders kwaliteiten, vaardigheden en mogelijkheden wordt actief gezocht naar een passende werkplek. De cliënt en de sociale omgeving staan daarbij centraal. Belangrijk onderdeel in de sociale omgeving is een zinvolle dagbesteding. BW wil graag in contact komen met mensen met een beperking die graag bij SVI willen werken. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Judith Huisman: 06-30701077 of jhuisman@begeleidwerkenbv.nl.

Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 12:14

De BB-lopers hebben in samenwerking met FitPlaza en Run2Day een eigen vereniging opgericht. Dit wil zeggen dat de ruim dertig hardlopers niet langer onder de vlag van de Zwolse atletiekvereniging PEC 1910 zullen lopen. Met de nieuw opgerichte vereniging denken de BB-lopers, die trainen volgens de zogenaamde ‘souplesse plus-methode’, dat ze zichzelf beter kunnen profileren.

“Aangezien de ‘souplesse plus-methode’ haaks staat op de door traditionele verenigingen en loopgroepen gedoceerde trainingsmethode, was voor ons het opzetten van een zelfstandige wegatletiekvereniging een logische stap”, vertelt Borre de Gier, voorzitter van de vereniging BB-lopers (vernoemd naar trainer Berthold Berger). Door het vertrek bij PEC 1910 verwachten de BB-lopers zich als souplesselopers beter te kunnen profileren, waardoor ook andere hardlopers zich sneller aansluiten. “Met onze vereniging bieden wij wedstrijdlopers de mogelijkheid om slimmer te trainen, zodat zij in wedstrijden beter presteren”, aldus De Gier.

Berthold Berger, die zo’n drie jaar terug begon met de speciale loopgroep binnen PEC 1910, vertelt over de ‘souplesse plus-methode’. “De essentie van deze methode is dat de intervallen over het algemeen op een lager tempo worden gelopen dan bij andere methodes. De lange langzame duurlopen worden achterwege gelaten. Door structureel soepel te trainen rond het wedstrijdtempo bouwt een atleet aan de conditie zonder te vermoeid te raken. Hierdoor blijft er heel veel energie over voor de wedstrijden.”

Volgens voorzitter Borre de Gier branden veel atleten zichzelf af door te hard te trainen. “Dat de methode ook echt werkt is de afgelopen drie jaar wel gebleken. Bijna alle lopers uit onze loopgroep verbeterden hun persoonlijke records met minuten op afstanden van vijf kilometer tot en met de marathon. En dat terwijl ze minder hard trainden.” Voor meer informatie over de nieuwe vereniging zie www.bblopers.nl.

Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 24ste 4lijf-tip:

De meeste mensen deden het al toen ze klein waren, dus denken volwassenen vaak dat touwtje springen iets voor kinderen is. Foute veronderstelling, want het is een goede methode om je uithoudingsvermogen en je conditie te trainen. Touwtje springen is een sport. Het is zelfs een officiële sport: Rope Skipping. Bij wedstrijden worden eigenlijk twee onderdelen onderscheiden: Speed (snelheid en uithoudingvermogen) en Freestyle (creativiteit). Rope Skipping of touwtje springen helpt je om je coördinatie, uithoudingsvermogen, voetenwerk, timing, lenigheid, kracht, snelheid en explosiviteit te verbeteren. Vooral boksers en atleten gebruiken het touw om fitter en sterker te worden. Maar ook fysiotherapeuten gebruiken het touw als nuttig hulpmiddel bij revalidatie van hun cliënten.

Je kunt meerdere dingen doen met het touw. Je kunt touwtje springen gebruiken als oefening in de warming-up of gebruiken om van je overtollige kilo’s af te komen. Touwtje springen is naar mijn mening dé beste manier om vet te verbranden. Iedereen kan het doen: van beginner tot topsporter, van jong tot oud. Maar… ieder mens is anders en heeft dus niet dezelfde behoeftes en fysieke gesteldheid. Het is dus raadzaam om advies te vragen aan een sporttrainer en hem of haar een trainingsschema op te laten stellen. Je zou kunnen beginnen met een kwartier per dag om dit dan langzaam uit te bouwen. Vooral om je benen en billen in shape te krijgen is springen met het touw een goede oefening. Omdat het een behoorlijk intensieve sport is en om overbelasting te voorkomen, is het aan te raden om het af te wisselen met andere oefeningen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of buikspieroefeningen.

Het is een vrij goedkope sport, want je hebt alleen een touw nodig en die vind je volop in de speelgoedwinkels. Ze zijn er zelfs met een caloriemeter; heel handig als je wilt weten hoe lang je moet springen om de calorieën van een gevulde koek kwijt te raken. Om veilig en verantwoord touwtje te springen is het wel erg belangrijk om goede en shockabsorberende sportschoenen aan te schaffen. Hier moet je ook beslist niet op bezuinigen. Ga verder vooral niet te fanatiek van start door direct met een sessie van een uur te beginnen. Bouw het langzaam op, want anders krijg je gegarandeerd veel spierpijn en kun je overbelast raken. Luister goed naar je lichaam en naar wat je voelt. Zeker als je voor het eerst springt.

Een opsteker voor iedereen die graag en vaak gevulde koeken eet en dit terugziet op de weegschaal: met touwtje springen verbrand je behoorlijk wat calorieën. Meer dan bij andere sporten zoals voetbal, aerobics, zwemmen of hardlopen. Hoe kun je precies uitrekenen hoeveel calorieën jij verbrandt? Je verbruikt per tien minuten 1,4 kcal per kilo lichaamsgewicht, dat is dus 0,14 kcal per minuut. De precieze berekening is: kcal per minuut x duur in minuten x gewicht. Tip: als je na een zware werkdag thuis komt en eigenlijk het liefste op de bank ploft, zet dan eens een lekker opzwepend muziekje op en ‘spring’. Maar niet tot je een ons weegt…

Michèle van Reijsen

Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 09:47

Evenals voorgaande jaren organiseert IJsvereniging WVF bij de opening van het winterseizoen weer een rolschaats-/skeelertocht door de wijk Westenholte. Deze toertocht heeft plaats in de herfstvakantie en wel op donderdagmiddag 28 oktober. De start is om 14.00 uur op het Tijmpad. De lengte van de tocht is afhankelijk van de leeftijd en zal variëren tussen de 1.500 en 6.000 meter.

De tocht is bedoeld voor kinderen van de basisscholen in Westenholte, Voorst en Frankhuis. Maar ook voor kinderen uit de wijk die elders naar basisscholen gaan. Voor ouders en of begeleiders bestaat de mogelijkheid om de wat jongere kinderen lopend dan wel fietsend te begeleiden. In overleg met de politie zullen delen van straten worden afgezet met pionnen en borden met de tekst ‘Rolschaatsende kinderen’. Ook zullen er op diverse kruisingen mensen staan met oranje hesjes, om het verkeer te attenderen op rolschaatsende kinderen. Voor eventuele hulp is er een EHBO-er aanwezig.

Alle kinderen die de tocht uitrijden ontvangen een herinnering. Kinderen die in Westenholte naar een basisschool gaan kunnen zich opgeven via een inschrijfformulier op school. Kinderen die elders naar een basisschool gaan kunnen zich tot en met 26 oktober telefonisch opgeven bij secretaris Hans Beintema: 038-4212001.