RSS

Nieuws van dinsdag 14 november 2017

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 21:12

Arno Hoekstra en voetbalvereniging Berkum gaan na dit seizoen uit elkaar. De oefenmeester is op dit moment bezig aan zijn tweede seizoen in Zwolle, maar heeft besloten komend jaar niet actief te zijn als voetbaltrainer. Zijn drukke werkzaamheden blijken in toenemende mate lastig te combineren met het takenpakket van hoofdtrainer.

Hoekstra leverde met Berkum een prima prestatie door afgelopen seizoen kampioen te worden in de eerste klasse D. Als promovendus presteert Berkum ver boven verwachting, want op dit moment staan de Zwollenaren op een gedeelde tweede plaats. “Berkum heeft begrip en respect voor de beslissing van Arno om na dit seizoen te vertrekken, maar betreurt zijn besluit. Dit omdat de vereniging terug kan kijken op een bijzonder prettige en succesvolle samenwerking”, laat de club weten. Vanzelfsprekend gaat Berkum de komende periode op zoek naar een geschikte opvolger.

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 16:35 7 reacties

Als Edwin van Nijen besluit trainer te worden van Be Quick ’28, vecht de Zwolse formatie tegen degradatie uit de tweede klasse. Dat lukt, ruim zelfs, en ook dit seizoen gaat het beter en beter. Be Quick is de nummer drie van de tweede klasse H en treft zaterdag stadgenoot WVF. “Binnen de club en binnen de groep leeft het zeker”, vertelt Van Nijen over de derbygevoelens.

Be Quick won afgelopen seizoen al een periodetitel en dat was de opmaat naar een betere competitiestart. Onder leiding van Van Nijen werd er in de eerste zes wedstrijden niet verloren en zodoende doet het mee in de top van 2H. “Als je gedeeld tweede staat, dan ben ik daar natuurlijk wel blij mee. En het is ook terecht dat we daar staan, vind ik. We hebben geen één wedstrijd gestolen, hebben eigenlijk punten laten liggen. We creëren kansen en spelen heel acceptabel voetbal. Daar trainen we ook op, dus dat is mooi om te zien”, zegt Van Nijen, die zijn ploeg vorige week tegen de eerste nederlaag van de competitie aan zag lopen. Tegen Sparta Enschede werd het liefst 0-4.

Zaterdag speelt Be Quick ’28 de stadsderby tegen WVF, de nummer zeven op de ranglijst. Die formatie verzamelde uit zeven wedstrijden negen punten en heeft daarmee vijf punten minder dan Be Quick. Daar waar het binnen Be Quick leeft als een derby, is dat bij Van Nijen niet helemaal het geval. “Het leeft natuurlijk wel, maar vooral als een van de 26 wedstrijden die ik wil winnen. Ik heb niet zozeer een speciaal gevoel bij WVF. Dat is voor de jongens anders, want zij kennen elkaar en zitten bij elkaar op school”, zegt de coach, die benieuwd is naar het wedstrijdverloop. “Als ik de verslagen van WVF lees en de trainer een beetje inschat, dan verwacht ik twee ploegen die willen voetballen. Het wordt interessant om te zien.”

In samenwerking met Olympus Zwolle selecteert Sportief Zwolle wekelijks zeven wedstrijden voor de ‘Olympus TOTO’. En in de aanloop naar elk voetbalweekend kun jij de TOTO van die zeven duels voorspellen. Met jouw voorspelling maak je kans op een Derbystar Classic TT voetbal. Meedoen is simpel en gratis! Registratie bij Sportief Zwolle is echter verplicht, want zonder account is het niet mogelijk om de TOTO in te vullen. Het voorspellen van de 'Olympus TOTO’ kan alleen via desktop en tablet en dus niet via de mobiele site of de app. En alleen met een volledig ingevulde TOTO (zeven groene vakjes) kom je in aanmerking voor de Derbystar-voetbal. Bij meerdere deelnemers met hetzelfde aantal goede voorspellingen wordt de winnaar geloot!

LET OP: Meedoen kan alleen door onderstaand formulier in te vullen. Voorbeeld: Denk jij dat Be Quick ’28 van WVF wint? Klik dan op ‘Be Quick ‘28’ en jouw keuze wordt automatisch geregistreerd in ons systeem. Het vakje van Be Quick ‘28 kleurt dan ook groen. Zo ga je bij iedere wedstrijd te werk, waardoor je uiteindelijk zeven voorspellingen doet. Succes!

Alleen voorspellingen voor zaterdag 18 november 14.30 uur zijn geldig!

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 14:51

Het is voor iedere sporter zo'n beetje de ergste nachtmerrie: een kruisbandblessure. Het overkwam de Zwolse hockeyster Michelle Fillet, die daardoor ruim tien maanden aan de kant stond. Inmiddels maakt de spits van Kampong weer speelminuten en was ze zelfs alweer goed voor een goal. “Ik ben fitter dan ooit”, stelt Fillet.

Het was op 26 november van het vorige jaar. Fillet speelde met Jong Oranje de eerste wedstrijd op het wereldkampioenschap, de tegenstander was Korea. Nederland werkte een gewonnen wedstrijd af, want de opponent kon amper tegenstand bieden en werd met 10-2 verslagen. Het was echter vooral de wedstrijd waarin Fillet ineens kermend van de pijn op de grond lag. “Ik weet nog precies hoe het liep. Het was een bal door de as. Ik maakte een beweging naar rechts, om te draaien. Op dat moment knikte mijn knie naar binnen en had ik direct enorm veel pijn. Ik ging liggen en begon te schreeuwen, voelde gelijk dat het niet goed was. Daarna is het heel snel gegaan”, vertelt de hockeyster.

Het was einde wedstrijd, einde toernooi. Er werd de volgende dag een MRI-scan gemaakt en daaruit bleek dat er een scheur in haar voorste kruisband zat. Het was nog enigszins positief nieuws, omdat er verder geen schade was. “Geen kraakbeen kapot, helemaal niets. Daar heb ik wel geluk mee gehad. Ik kreeg de keuze: of in Chili blijven of naar huis. Ik wilde graag naar huis en ben met mijn vader naar huis gevlogen”, zegt Fillet. Na die vlucht begon het revalidatietraject. Er volgde een operatie en daarna een periode van negen maanden herstellen. Dat vergde nogal wat van de Zwolse, want ze moest onder andere stoppen met haar studie. “Ik was daar net mee bezig, dus was het verstandiger om te stoppen. Ik ben teruggegaan naar Zwolle.”

Fillet startte haar revalidatie bij de KNVB in Zeist, zodat het qua reizen te doen bleef. In het tweede deel van de herstelperiode meldde ze zich weer bij Kampong, waar ze met bal en stick aan de slag mocht. “Ik heb het op deze manier gedaan, omdat het qua reistijd goed te doen was. Maar ook omdat het dan wat minder lang leek te duren. Je werkt van deel tot deel en dat is me goed bevallen. Het was ook niet vervelend, ik wist toch dat ik niets kon”, lacht Fillet, die het uiteindelijk nog wel voor de kiezen kreeg. De Zwolse moest geduld hebben, om haar knie volledig te laten herstellen. En juist dat vergde veel. “Na acht maanden kon ik al minuten maken, maar dat wilde ik niet. Ik wilde het goed laten herstellen. Dat was wel pittig. Je moet dan echt wachten tot je weer kunt spelen…”

Na ruim 10,5 maand was daar dan het moment: ze mocht de wei weer in. Fitter dan ooit, want ze greep haar blessure aan om fysiek een stap te maken. “Ik heb het direct als een kans gezien om heel fit terug te komen. Dat is gelukt, want ik ben nog nooit zo fit geweest. Ik merk in wedstrijden nog wel dat ik ritme mis, maar dat is logisch”, zegt Fillet. Haar comeback komt voor Kampong als geroepen, want de eerste seizoenshelft leverde niet het gewenste resultaat op. De Utrechters staan op een magere achtste positie en missen vooral wat goals. Laat dat nou net een specialiteit van Fillet zijn. Ze liet het al even zien, want tegen Groningen was ze goed voor een treffer. “Het is niet zo gelopen als we wilden. Het is nu winterstop en na de winterstop gaan we knallen. We hebben nog een hele helft om het te draaien.”

Geen zaalhockey
In de winterstop is het voor hockeyers gebruikelijk om mee te doen aan de zaalcompetitie. Fillet laat dat aan haar voorbij gaan. “Ik doe nu even twee weken niets en ga dan weer beginnen. Ik heb besloten om niet mee te doen aan het zaalhockey, omdat de zaal meer druk op mijn knie geeft. Dit jaar even niet en dan zien we daarna wel weer verder.”

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 11:24

Bas Tietema rijdt aankomend wielerseizoen in het shirt van BEAT Cycling Club. De 22-jarige Zwollenaar, die eerder reed voor BMC en An Post Chain Reaction, wordt daarmee onderdeel van een gloednieuwe wegploeg. “Ik heb veel gehoord over BEAT en hoe zij werken aan een revolutie in de wielersport. Dat sprak mij enorm aan. Ik heb veel vertrouwen in dit nieuwe team”, zegt Tietema.

Tietema moest op zoek naar een andere club, omdat An Post Chain Reaction zonder sponsor kwam te zitten. Er waren meerdere gegadigden en uiteindelijk viel de keuze van Tietema op BEAT. Die ploeg was al te vinden op de baan en is aankomend seizoen voor het eerst te vinden op de weg. “Ik ben me gaan verdiepen in BEAT. Ik zag dat, hoewel het nog steeds een nieuwe club is, de staf professioneel is en iedereen uitgebreide ervaring in het wielrennen heeft. Met alle jonge jongens kunnen we ons snel aanpassen aan de manier van werken en direct laten zien wat we kunnen”, aldus Tietema. Naast de Zwollenaar legde BEAT ook Arjen Livyns en Piotr Havik vast. In de komende weken volgen de overige namen.

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 11:14

Be Quick '28-lid Karel van Tongeren is maandagavond tijdens de algemene ledenvergadering van de club onderscheiden door de KNVB. Dit vanwege de grote verdiensten van Van Tongeren met betrekking tot het pupillen-zaalvoetbal in de regio. Uit handen van Peter Lips, tegenwoordig lid van de ledenraad van de KNVB, ontving hij de gouden speld.

Karel van Tongeren behoeft binnen Be Quick weinig introductie. Zijn betrokkenheid bij de vereniging dateert van 1956, toen hij als supporter van Heren 1 meeging om te kijken. Zijn vader was destijds onderdeel van het eerste team. In 1959 volgde het lidmaatschap. “Na zijn periode als jeugdlid speelde hij afwisselend in Heren 1 en Heren 2, maar zijn verdiensten reiken veel verder”, schrijft Gerco Grevers namens Be Quick. “Vanaf 1966 zou hij meer dan veertig jaar actief zijn als trainer en/of elftalleider. Karel is de zoon van Wim van Tongeren, naar wie de voetbalschool van Be Quick is vernoemd. De onderscheiding van de KNVB heeft te maken met zijn inzet voor het zaalvoetbal in de regio Zwolle. Vanaf 1985 heeft hij de coördinatie hiervan voor zijn rekening genomen. Namens Be Quick willen wij Karel van harte feliciteren.”

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 10:27

De voetbalvereniging Edon vierde afgelopen weekend haar tachtigjarig jubileum. Op haar verjaardag, vrijdag 10 november, speelde een selectie van de club tegen het sterrenensemble van oud-PEC Zwolle, waarna er nog een receptie in de kantine was. Op zaterdagavond werd het jubileumweekend afgesloten met een feestavond. “Edon leeft”, concludeert de geplaagde vereniging.

De wedstrijd tussen Edon en oud-PEC Zwolle werd gewonnen door de voormalige profs. Onder veel belangstelling was het bij rust 2-2 en uiteindelijk won PEC afgetekend met 2-5. Namens Edon maakte Jeffrey de Nooijer twee doelpunten, terwijl aan de andere kant Lodewijk de Vries, Tjeerd Korf, Albert van der Haar, Niklas Hof en Arne Slot scoorden. Na deze wedstrijd was er een receptie in de kantine van de club, waar Harry Bouwhuis een nieuwe editie van het Zwolsch Historisch Tijdschrift presenteerde. Hij schreef een prachtig verhaal over de historie van Edon, waarin onder meer een tijdsbeeld wordt geschetst. Op zaterdag speelden de dames van Edon een wedstrijd tegen WHC 2, die werd verloren. 's Avonds volgde de afsluitende feestavond.

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 10:04

WRZV Zwolle heeft maandag in de hoofdklasse F van het zaalvoetbal afgerekend met het tweede team van stadgenoot SVI. Eerder dit seizoen was WRZV al de baas over IFC Zwolle 2 en ditmaal wonnen de Zwollenaren met 3-8. Mo Ali Pour Asli, Willem Bel en Jabir Mazouz waren allen goed voor twee doelpunten. Competitiegenoot IFC Zwolle 2 won met 11-3 van FC United Enschede.

WRZV kwam in het Landstede Sportcentrum al snel op achterstand. Jabir Mazouz trok enkele minuten later de stand alweer gelijk en vanaf dat moment gaf WRZV het initiatief niet meer uit handen. Ruben Meijer tekende voor de 1-2 en door een goal van Willem Bel was het bij rust 1-3. Na de onderbreking zette SVI aan, maar was het Jeffrey Groeneveld die WRZV op 1-4 zette. Een discutabele strafschop zorgde nog wel voor 2-4, maar daarna was het verzet van SVI gebroken. Mazouz maakte de 2-5 en door doelpunten van Bel en Mo Ali Pour Asli (twee) eindigde het onderonsje in een 3-8 overwinning voor WRZV.

Gepubliceerd op dinsdag 14 november 2017 om 09:28

De dames van Travelbags/HV Zwolle hebben zondag de uitwedstrijd bij HV Havana toch nog met een zege afgesloten. In de tweede helft keken de Zwollenaren tegen een 15-13 achterstand aan, maar uiteindelijk lukte het om het tij te keren: 21-25. De heren van HV Zwolle hadden in de eigen hal de handen vol aan The Flyers, waardoor er met 23-25 werd verloren.

De vrouwenformatie van HV Zwolle begon sterk. Tegenstander Havana werd op een snelle break getrakteerd, waarin Renee Lutolo Ndombaxi een belangrijke rol speelde. Daarna kakte het Zwolse spel echter in en had de ploeg moeite om in de wedstrijd te komen. Havana speelde zelfs een 5-3 voorsprong bij elkaar en bij rust was de stand in evenwicht: 12-12. Na de rust lukte het Zwolle niet om afstand te nemen. Integendeel zelfs, want Havana kwam met 15-13 voor. Vervolgens kwam Zwolle in een flow, zowel in de dekking als in de aanval. Er werd collectief goed geschoven, waardoor het snel in de tegenaanval kon. Het resulteerde in een 17-23 voorsprong en zodoende ging het volle pond toch mee terug naar Zwolle: 21-25.

Heren verliezen weer
De heren van HV Zwolle hebben het nog altijd lastig. Ditmaal troffen de Zwollenaren in eigen huis The Flyers en ook die ploeg bleek uiteindelijk te sterk. Na een ruststand van 9-12 leken de heren in de tweede helft sterker voor de dag te komen, maar het lukte niet om de schade te repareren. Samenwerking en wilskracht brachten de heren nog wel dichter bij de tegenstander, maar de tijd was te kort om het gat van zes doelpunten (18-24) helemaal te dichten: 23-25.