RSS

Nieuws van woensdag 6 oktober 2010

Gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2010 om 14:10

De bekerwedstrijd tussen Landstede Basketbal en De Friesland Aris wordt gespeeld op donderdag 25 november om 20.00 uur in sporthal Kalverdijkje in Leeuwarden. Als Landstede Basketbal dit duel wint, dan spelen zij in de kwartfinale in een dubbele ontmoeting tegen EiffelTowers of Rotterdam Challengers.

Gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2010 om 12:23

Gerard Kloosterman is de nieuwe koploper in Sportief Zwolle Voetbal Manager. In het managerspel beschikt Gerard inmiddels over 151 punten. Op acht punten daarachter staan Ard Dijkman en Tim van der Kolk. In vergelijking met vorige week wordt het podium dus gevuld door drie nieuwe managers. De vorige koploper, Ruud de Rooij, is weggezakt naar de vijfde stek. De managers Michael Smeekes en Robert Gast staan nu respectievelijk zevende en zesde.

Meest interessante speler tot dusver in Sportief Zwolle Voetbal Manager is Coen Dunnink: 40 punten. De aanvaller van HTC won afgelopen zaterdag met 0-6 van Storica en wist zelf twee keer te scoren, waardoor zijn doelpuntenteller inmiddels al op vijf staat. Verder was zaterdag ook de populaire Sander van Gurp eindelijk trefzeker. De spits van Wijthmen, die in het managerspel veruit het vaakst is geselecteerd (175 keer), maakte in het thuisduel tegen Edon liefst drie doelpunten. Ongetwijfeld tot enthousiasme van 175 managers.

Gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2010 om 12:00 2 reacties

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 22ste 4lijf-tip:

Het is voor iedereen, jong en oud, belangrijk om over een goede basisconditie te beschikken. Een basisconditie zorgt er voor dat je alle dagelijkse activiteiten aan kunt zonder er extra vermoeid van te raken. Je houdt deze basisconditie op peil door dagelijks voldoende te bewegen of ‘actief’ te zijn; minstens 30 minuten per dag. Dit kun je 30 minuten lang achter elkaar doen of tijdens de dag opsplitsen in blokjes van tien minuten. Onder bewegen of ‘actief’ zijn vallen alle vormen van lichamelijke activiteit. Je kunt denken aan de hond uitlaten, het huishouden doen, een stukje fietsen, met je (klein)kinderen spelen, wandelen, de tuin bijhouden, de trap nemen in plaats van de lift… Bewegen is belangrijk, want het is bewezen dat voldoende bewegen op lange termijn preventief werkt tegen allerlei ziekten, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, ouderdomsdiabetes en osteoporose én waarschijnlijk ook tegen sommige vormen van kanker.

Wat is nou eigenlijk een goede conditie? Een duidelijke omschrijving is moeilijk te geven, omdat de betekenis van een goede conditie per mens verschilt en afhankelijk is van het doel. Ben je een marathonloper dan betekent een goede conditie dat je in staat bent om de marathon in ieder geval uit te kunnen lopen. Voor iemand die voor zijn plezier een paar keer per week jogt, betekent het dat hij in staat moet zijn om twee keer per week een uur te kunnen joggen. Iemand op hoge leeftijd zal al heel blij zijn met zijn conditie als hij een wandelingetje kan maken. Een goede conditie heeft dus te maken met wie je bent en wat je wilt bereiken.

Naast de dagelijkse 30 minuten beweging, die je nodig hebt om je basisconditie op peil te houden, heeft het veel zin om aan je sportieve conditie te werken. Aanbevolen wordt om twee of drie keer per week op een intensieve manier te bewegen. Simpel gezegd: beweging waardoor je gaat zweten, waar je een rood hoofd van krijgt of waar je ademhaling zwaarder door wordt. Sporten dus. Als je aan je conditie wilt werken, is behalve kracht, lenigheid en snelheid, vooral je uithoudingsvermogen een belangrijk onderdeel om aan te werken. Als je uithoudingsvermogen beter (groter) wordt, wordt ook je weerstand beter (groter). Verkoudheden en het griepvirus krijgen veel minder vat op je, je lichaam wordt strakker en sterker, je kunt beter omgaan met stress en je herstelt sneller na inspanningen of ziekte. Een prettige bijkomstigheid is ook dat je hersenen een ‘feel-good’ stofje (Endorfine) aanmaken waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten.

Maar… een goede conditie krijg je niet zomaar, daar moet je veel voor doen en het betekent óók: ‘letten op je voeding’. Daarnaast kost het vooral tijd. Veel tijd. En daar hebben wij met z’n allen chronisch gebrek aan. Maar als zelfs een man als president Obama in zijn overvolle agenda nog ruimte vindt om drie keer per week een uurtje baantjes te trekken in het zwembad… wie zijn wij dan?

Michèle van Reijsen

Gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2010 om 11:01

Saskia Zomerdijk van taekwondovereniging ITF Zwolle heeft afgelopen zondag op een internationaal toptoernooi in Utrecht een eerste plaats behaald in de categorie stijlpatronen. Daarnaast wist zij bij het sparren ook de eerste plek op te eisen. Ruben Hesssel verloor in de tweede ronde en kon niet verder.

Saskia maakte in juni van dit jaar haar entree in het kickboks-circuit. Verder verschijnt zij binnenkort in de ring voor haar eerste bokspartij. Boksen wordt bij ITF Zwolle door Therry Prins (oud-profbokser) en Kenneth Sewbalak op recreatieve wijze gegeven. De nadruk ligt bij ITF op taekwondo. Leraar Kenneth Sewbalak geeft op drie locaties les: Zwolle-Zuid, Stadshagen en aan de Turfmarkt. Hier kunnen geïnteresseerden kennis maken met de van oorsprong militaire vechtkunst ontwikkeld in Korea en Vietnam. ITF Zwolle is onlangs ook gestart met het geven van lessen aan 3- tot 6-jarigen, de TKD-Tigers. Kijk voor meer info op www.itfzwolle.nl.

Gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2010 om 09:54

De oefenwedstrijd tussen Zwolsche Boys en FC Zwolle, in het kader van het 100-jarig bestaan van FC Zwolle, is dinsdagavond in 1-9 geëindigd. “Je moet in zo’n wedstrijd een beetje mazzel hebben dat het lang 0-0 blijft, maar dat was helaas niet het geval”, aldus Boys-trainer John Beijen, die desondanks terug kijkt op een heerlijk voetbalavondje.

Voor zo’n achthonderd toeschouwers op sportpark Jo van Marle kwam de ploeg van trainer Art Langeler al snel op voorsprong. Door die vroege goal was de ban gebroken en liep de profclub voor rust vrij simpel uit naar 0-6. Sjoerd Ars scoorde viermaal en ook Gilian Justiana en Wahe Davtyan waren trefzeker. “Wij stonden in de eerste helft best goed te spelen, maar die paar kleine foutjes worden tegen een ploeg als FC Zwolle gewoon afgestraft. Zij zijn zeer effectief”, stelt Beijen, die zijn mannen in de rust instrueerde om meer druk naar voren te zetten.

“In de tweede helft hebben wij best aardig meegedaan met Zwolle en hebben met een paar goede aanvallen ook de nodige kansen gecreëerd.” Zo kreeg onder andere Gido ter Horst een reuzenkans. Hij kwam alleen op de doelman van FC Zwolle af, maar kreeg de bal niet tussen de palen. Pepijn Kluin, Jarno van der Wal en Thijs Giesbers wisten daarentegen wel te scoren: 0-9. Helaas voor Giesbers werkte hij de bal in het eigen doel. In de slotfase redde Frank Beekers nog de eer voor Zwolsche Boys. “Hij viel goed in en schoot de bal keurig in de korte hoek.”