RSS

Nieuws van woensdag 1 december 2010

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 21:32

Landstede Basketbal heeft de wedstrijd tegen ZZ Leiden, de nummer twee in de Dutch Basketball League, woensdagavond niet kunnen winnen. Zoals vaker dit seizoen brak het vierde kwart de Zwolse ploeg op. Het team van coach Herman van den Belt stond bij het ingaan van het laatste kwart nog op gelijke hoogte met Leiden, maar daarin kon het de gasten niet bijblijven. Leiden won het laatste kwart met 11-24 en besliste daarmee het duel in haar voordeel: 61-74. Landstede blijft zodoende op een achtste plek staan, met tien punten uit veertien duels.

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 20:55

Er kan donderdag geschaatst worden in Zwolle. Het is de ijsmeesters van IJsvereniging WVF gelukt om de baan achter ontmoetingscentrum Het Anker in Westenholte van een laag ijs te voorzien die dik genoeg is om op te schaatsen. Tenzij er in de nacht van woensdag op donderdag nog een dik pak sneeuw valt, gaat de ijsbaan om 13.30 open. Donderdagochtend is de laatste keuring. Bij ijsbaan Herfte-Wijthmen-Zalné is de ijsvloer nog niet sterk genoeg en die blijft voorlopig gesloten.

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 16:15

Volleybalcoach Arno van Solkema is per direct door het bestuur van Stichting Topsport Zwolle van de Zwolse eredivisieploeg gehaald. Met het oog op het komende duel van Landstede Volleybal, op zondag 12 december in eigen huis tegen Webton Twente, neemt assistent Harry van den Brink voorlopig de taken van Van Solkema over.

Na ruim drie seizoenen komt er dus een einde aan de samenwerking tussen het eerste herenteam van Landstede Volleybal en Arno van Solkema. Vanwege de prestaties van de ploeg in de afgelopen maanden heeft het bestuur besloten om Van Solkema van het eerste team af te halen. De beslissing is genomen, omdat het bestuur er - ondanks inspanningen van beide partijen - geen vertrouwen in heeft dat het team onder leiding van Van Solkema het huidige proces kan omdraaien. Harry van den Brink blijft als assistent aan het team verbonden en zal voorlopig de honneurs waarnemen. Het bestuur is op zoek naar een structurele oplossing.

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 14:52

Heel even heeft hij deze week getwijfeld, maar Michel Mulder heeft uiteindelijk toch besloten om niet mee te doen aan de eerste kortebaanwedstrijd op natuurijs in het Friese Uilesprong. “Geen kortebaan voor mij vandaag. Ik ga geen risico lopen”, laat Michel via Twitter weten. De schaatser uit Zwolle focust zich momenteel op het NK sprint van eind december in Heerenveen. Ter voorbereiding op dat kampioenschap traint hij met Team APPM de komende weken in het Italiaanse Collalbo.

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 13:48

Zijn de Zwolse pubers te dik? Eten ze wel gezond en doen ze aan sport? Het onderzoek CheckTeen, dat onlangs is gestart, gaat met deze vragen aan de slag. CheckTeen onderzoekt het eet- en beweeggedrag van jongeren in de tweede klas van het voortgezet onderwijs in Zwolle en is een initiatief van GGD IJsselland en het Onderzoekscentrum Preventie Overgewicht Zwolle (OPOZ) van VU-Windesheim.

Wethouder Erik Dannenberg is blij met het onderzoek: “Het geeft ons inzicht in de eet- en bewegingspatronen van tieners. Hierdoor wordt het mogelijk gericht actie te ondernemen en overgewicht terug te dringen.” Het onderzoek bestaat uit een digitale vragenlijst die de leerlingen op school invullen. De vragen hebben betrekking op hun leefstijl en eet- en beweeggedrag. Ook wordt de leerlingen gevraagd naar hun mening over het bevorderen van een gezonde leefstijl op school. Vooraf ontvangen de leerlingen en hun ouders op hun huisadres informatie over het onderzoek.

De gemeente en de GGD gebruiken de onderzoeksresultaten en aanbevelingen om programma’s te ontwikkelen die bijdragen aan een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving voor kinderen en jongeren in Zwolle. Scholen spelen daarin een belangrijke rol. Daarom krijgt elke school voor voortgezet onderwijs na afloop van het onderzoek informatie over het gedrag van haar leerlingen. Bovendien krijgen de scholen advies voor het stimuleren van gezond gedrag op school.

Het onderzoek CheckTeen maakt deel uit van het Periodiek Geneeskundig Onderzoek (PGO) waarmee de GGD de gezondheid van de Zwolse jeugd door de jaren heen volgt. CheckTeen is het vervolg op CheckKid, waarbij leerlingen van de basisscholen werden onderzocht (www.windesheim.nl/checkid). Door de gegevens van onderzoeken met elkaar te vergelijken kunnen de onderzoekers zien hoe het gedrag van kinderen verandert bij de overgang van de basisschool naar voortgezet onderwijs.

De aanpak in Zwolle om het overgewicht bij kinderen aan te pakken is tot nu toe succesvol gebleken. Zwolle is de eerste zogenaamde JOGG-stad in Nederland. JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) is een actieprogramma dat landelijk uitgevoerd wordt. De aanpak kenmerkt zich door het uitvoeren van allerlei activiteiten in de wijk, op de school of in het gezin. JOGG en het onderzoek CheckTeen passen in het overkoepelende programma ‘Zwolle Gezonde Stad’. Zwolle Gezonde Stad wil de gezondheid van de inwoners van Zwolle verder bevorderen en een gezond gewicht bevorderen bij 0 tot 19-jarigen door een gezonde leefstijl, een gezonde omgeving en een gezonde zorg te stimuleren.

Betrokken organisaties zijn gemeente Zwolle, GGD IJsselland, Icare, SportService Zwolle, Travers, de brede scholen, Hogeschool Windesheim en OPOZ.

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 13:18

De KNVB heeft woensdag alle wedstrijden voor komend weekend (4 en 5 december) in het amateurvoetbal afgelast. Aanleiding voor deze algehele afgelasting zijn de huidige en te verwachten winterse weersomstandigheden. De afgelasting geldt voor alle districten en landelijke competities, inclusief de topklasse zaterdag en zondag.

Gepubliceerd op woensdag 1 december 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de dertigste 4lijf-tip:

De dagen worden korter, de nachten worden langer en het wordt kouder. De winter komt er aan. Maar ook de feestdagen. En we weten allemaal dat dan de verleidingen overal op de loer liggen. Tijdens deze gezellige periode komen we samen om te eten. Veel te eten. De fondue- en gourmetfeestjes, de uitgebreide brunches en diners, de oudjaars- en nieuwjaarsborrels en alle lekkere tussendoortjes zijn maar moeilijk te weerstaan. Het letten op de lijn komt daarna wel weer… Hoe kun je er toch voor zorgen dat je de feestdagen goed door komt en 2011 fit en zonder ‘vol-gegeten-gevoel’ in gaat? Het kan anders. Met een paar slimme trucjes kom jij de feestdagen op je oude gewicht door.

Niets is ongezelliger als iemand die niet eet. Of als je van jezelf niet zo veel mag eten. Dat hoeft ook niet. Met deze trucjes kun je zonder extra kilo’s van een feestmaal genieten:

• Drink veel water: je hoort minstens evenveel water te drinken bij een maaltijd als wijn of bier, het beste is het dubbele aan water te drinken zodat je lever beter kan functioneren. Zet waterkannen en grote waterglazen op tafel.

• Probeer zelf je porties op te scheppen; verspreid de gerechten. Eet je veel in korte tijd, dan gaat je bloedsuikerspiegel stijgen. Dit geeft je een duf en vermoeid gevoel en zorgt voor het opslaan van voedsel als vet.

• Proef alles dat je geserveerd krijgt, maar eet niet alles op. Breng direct een scheiding op je bord tussen wat je wel en niet gaat eten. Is de verleiding groot om toch de hele portie op te eten, denk dan aan die nieuwe strakke broek die je gekocht hebt.

• Heb je de keuze, ga dan voor groenten bij het hoofdgerecht en vers fruit als dessert. Kies liever gevogelte of verse vis dan rood vlees.

• Kauw minstens tienmaal per hapje.

• Zet meer rauwe groenten en fruit op tafel. Deze zorgen voor veel vezels en helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

• Kies een lekker toetje zodat je sneller verzadigd bent. Je kunt veel beter een chocoladetoetje kopen dan chocoladeproducten (bonbons, reep chocola, etc.), die veel vulstoffen bevatten zoals suiker en cacaovet. Stel het eten van je toetje 60 tot 90 minuten uit. Deel je toetje met iemand!

• Eet niet teveel brood en aardappelen.

• Let op de calorieën in sap, fris, bier en wijn. Deze dranken bevatten vaak veel meer calorieën dan je denkt. Twee glazen fris bevatten soms meer calorieën dan een gezonde maaltijd. Drink na ieder alcoholisch drankje een glas water.

• Blijf wandelen, fietsen en sporten. ’s Ochtends 20 minuten op de crosstrainer of een lekkere stevige wandeling van een uur, betekent dat je de hele dag meer gaat verbranden. Als je danst verbrand je 300 kcal per uur. De tafel dekken is goed voor ongeveer 60 kcal. Alle kleren uit je kledingkast aanpassen en weer uittrekken is goed voor ongeveer 110 kcal minder. Help mee met afruimen!

• Heb je de keuze uit een groot of klein bord, kies dan voor het kleine bord.

• Vermijd sauzen en mayonaise, kies liever voor rode sauzen als bijvoorbeeld ketchup

• Las een ‘balansdag’ in. Een balansdag is geen dieetdag en het is niet de bedoeling dat je maaltijden over gaat slaan of extreem weinig gaat eten. Dit is ongezond en heeft net als streng lijnen vaak tot gevolg dat je sneller naar de ‘caloriebommen’ als gebak, chips en vette snacks grijpt. Op een balansdag kies je voor maaltijden met minder calorieën, neem je geen tussendoortjes en beweeg je wat meer dan normaal.

Michèle van Reijsen