RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Neem niet te laat gas terug’
Gepubliceerd op woensdag 7 maart 2012 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij begeleidt als personal trainer jong en oud naar een gezonde leefstijl. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind op gezond gewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ biedt zij ondersteuning aan ouders en brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 88ste 4lijf-tip.

Natuurlijk luisteren we allemaal naar ons lichaam als het ons vertelt dat we naar het toilet moeten, als we aandrang hebben, of dat we moeten eten als we honger hebben. We weten het ook exact als we een slechte dag hebben. Maar veel mensen verwaarlozen belangrijke signalen die ze ontvangen van hun eigen lijf. Ben jij gevoelig voor wat je lichaam zegt, wanneer het gaat klagen, of ben je totaal ongevoelig voor de tekenen van je eigen lijf? Weet jij wat je lichaam je vertelt?

Het is belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren, omdat naar je lichaam luisteren een belangrijke zelfhulp-methode is die het waard is om te ontwikkelen. Ook weet jij wat ‘normaal’ is voor je eigen lichaam, waardoor plotselinge veranderingen in je lichaam belangrijk genoeg kunnen zijn om een arts te raadplegen. Als je ziek bent, betekent luisteren naar je lichaam proberen te ontdekken waarom je ziek werd. Je leert de waarschuwingssignalen herkennen en het voorkomt dat je je lichaam ‘misbruikt’ als het gaat tegenwerken.

In het kort komt het hier op neer: geef je lichaam wat het nodig heeft en het zal voor zichzelf zorgen. Aan de andere kant, doe je iets dat je lichaam niet prettig vindt, dan zal het gaan opspelen: Luister je…! Het is belangrijk om te weten wat ‘normaal’ is voor je lichaam, zodat je je lichaam kunt horen als het aangeeft dat er iets fout gaat. We hebben allemaal pijntjes en kwaaltjes; maar wat is abnormaal en wat voelt anders? Dat zijn signalen die iedereen zou moeten kunnen herkennen.

Hoe luister je naar je lichaam? Door te focussen op wat je gedurende de dag doet. Als je bijvoorbeeld hoofdpijn krijgt, zou je de link moeten kunnen leggen tussen je gedrag en de hoofdpijn. Hoe vaak heb je niet automatisch een pijnstiller genomen als je hoofdpijn had? Maar heb je je wel eens afgevraagd waardoor de hoofdpijn ontstaan is? Heb je ooit gekeken naar hoe vaak je hoofdpijn hebt? Kan het gerelateerd zijn aan iets wat je at, dronk of deed of heb je steeds op bepaalde dagen van de week pijn in je hoofd?

Je lichaam vertelt je exact wanneer je moet rusten of juist actief kunt zijn, wanneer je moet slapen of genoeg geslapen hebt, dat je voldoende energie hebt om te werken of dat het beter is om gas terug te nemen en te ontspannen. Helaas hebben veel mensen al ondervonden dat wanneer je niet luistert, je lichaam in zal grijpen en je teruggefloten wordt.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws