RSS

Nieuws

4lijf-tip: 'Verklein de kans op blessures’
Gepubliceerd op woensdag 8 februari 2012 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij begeleidt als personal trainer jong en oud naar een gezonde leefstijl. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind op gezond gewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ biedt zij ondersteuning aan ouders en brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 86ste 4lijf-tip.

De Elfstedenkoorts viert hoogtij sinds koning winter ons land is binnengetreden. Schaatsfanaten houden gespannen hun adem in, gaat ‘De Tocht der Tochten’ in Friesland door? De voorspellingen van het KNMI beloven niet veel goeds, want zoals het er nu naar uitziet treedt zondag de dooi in en komt de vrieskou niet meer terug. Elfstedentocht of geen Elfstedentocht, we kunnen hoe dan ook nog zeker tot zondag het ijs op.

Veel inwoners van Zwolle gaan nog gretig gebruik maken van het ijs. Vaak doen zij dit ongetraind en vaak ook onvoorbereid. Spieren die de rest van het jaar ‘vrij’ hebben, moeten plotseling heel hard aan het werk. Met als gevolg spierpijn of zelfs blessures. Een beetje voorbereiding verkleint de kans op blessures en het schaatsen gaat ook veel lekkerder. Goede oefeningen om je voor te bereiden op het schaatsseizoen zijn: touwtje springen, afwisselend op één been staan en schaatssprongen maken.

Als je met je schaatsen ondergebonden op het ijs staat, probeer dan steeds een hoek van negentig graden te houden door je billen naar achteren te duwen. Als je knieën ongeveer twee tot drie centimeter over de tip van je schaatsen zijn, dan ben je perfect bezig. Ga niet proberen te lopen op het ijs, maar laat je schaats lang genoeg uitglijden nadat je hebt afgezet. Om je evenwicht te behouden en je rug te ontlasten moet je niet te veel voorover hangen, hou je hoofd stil tussen je schouders, kijk recht vooruit en focus op één punt.

Doe altijd een warming-up voordat je gaat schaatsen. Lopen in een rustig tempo waarbij je armbewegingen maakt en rek- en strekoefeningen zijn voldoende om je lichaam op te warmen voor de komende inspanning. Het is belangrijk om je goed te beschermen tegen de kou en bevriezing, trek daarom warme en goed isolerende maar ook ventilerende kleding aan. Vergeet hierbij ook je handen, hoofd en oren niet. Uiteraard is het ook belangrijk om je te houden aan de veiligheidsregels en tevens is het belangrijk om de kwaliteit van het ijs in de gaten te houden.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws