LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: 'Luister goed naar je eigen lichaam'
Gepubliceerd op woensdag 18 januari 2012 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 83ste 4lijf-tip

Als je sport nemen je hartslag en ademhaling toe; je hart gaat sneller slaan en je zult ook vaker ademhalen. Je lichaamstemperatuur gaat omhoog, je verbruikt meer energie, je vochthuishouding verandert en het verbruik van energie wordt hoger. Ook treden er veranderingen in chemische processen in je lichaam op, zoals veranderingen in verbrandingsprocessen en de ophoping van afvalstoffen. Je lichaam reageert dus behoorlijk op inspanning en dat hebben we bijna allemaal wel eens ervaren als we hijgend, zwetend en moe het einde van een training bereikten. Wat veel mensen niet weten is dat tijdens het sporten spieren beschadigd worden; bij intensief of lang sporten treden er hele kleine beschadigingen in het spierweefsel op. Dit is normaal en niet schadelijk voor je lichaam, omdat je lichaam hierop reageert met een zogenaamd ‘herstelprogramma’. Hierdoor wordt je lichaam sterker, krachtiger en komt het op een hoger niveau dan daarvoor. Spieren worden sterker door dit herstel: de supercompensatie.

Tijdens sport krijgt je lichaam prikkels waardoor uiteindelijk je fysieke conditie zal verbeteren. Als je gesport hebt en je lichaam in rust is, gaat je lichaam hard aan het werk om de vermoeide en beschadigde spieren te herstellen waardoor ze ook sterker worden. Je kunt het vergelijken met een treinstel; de afzonderlijke wagons worden losgekoppeld, heel langzaam weer naar elkaar toegebracht en weer vastgekoppeld. Met dit verschil dat je spieren niet slechts weer ‘gekoppeld’ worden maar er ook een verdikking, versterking optreedt. Door supercompensatie word je uiteindelijk beter, sterker en meer belastbaar dan voor de training. Een gemiddelde sporter heeft ongeveer 48 tot 72 uur nodig om te herstellen, maar dit hangt af van de soort training, je herstelvermogen en de getraindheid van je lichaam. Dit is dus per persoon verschillend.

Het is dus belangrijk om tussen trainingen te rusten. Doe je dit niet, dan heeft je lichaam niet genoeg tijd om te herstellen, met als gevolg dat er geen supercompensatie optreedt en dit zou negatieve gevolgen voor je kunnen hebben. Het zou er voor kunnen zorgen dat kracht en belastbaarheid van je lichaam juist afnemen in plaats van toenemen en dit leidt dan weer tot een lagere trainingsintensiteit. Uiteindelijk zou je overtraind kunnen raken, met alle gevolgen van dien. Ook infecties, stress, ijzergebrek, slaaptekort of ziektes kunnen je belastbaarheid en het herstelvermogen van je lichaam beïnvloeden. Hou hier dus rekening mee in periodes dat je te veel stress ervaart, slecht slaapt of een ontsteking hebt. Zorg dan voor extra rust. Daarnaast zorgt een teveel aan rustperiodes of te lange rust tussen je trainingen ervoor dat je niet optimaal kunt profiteren van supercompensatie, waardoor je fysieke conditie dan achter zal blijven.

Belangrijk is eigenlijk altijd om goed te luisteren naar je lichaam omdat je eigen lijf je exact op tijd vertelt wanneer een training of activiteit genoeg is geweest. Eén keer per week sporten is altijd beter dan helemaal niet actief zijn.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws