RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Houd je kind actief in en rond huis’
Gepubliceerd op woensdag 11 januari 2012 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 82ste 4lijf-tip:

Kinderen zijn van nature graag actief. Vooral als ze weten dat de activiteit hen plezier geeft. Zet een kind, hoe klein dan ook, in een speeltuin en het zal spelen. Ze vinden het heerlijk om te rennen, springen of klimmen. Als je als ouder activiteiten vindt die afwisselend zijn en die ze leuk en prettig vinden om te doen, dan zullen kinderen het heerlijk vinden om op die manier te (blijven) bewegen. Wat veel mensen niet weten is dat het klauteren in klimrekken, het van een heuveltje afglijden op een sleetje of het spelen van tikkertje er voor kan zorgen dat kinderen hun leven lang actief blijven.

Kinderen helpen om een activiteit te vinden die ze leuk vinden om te doen is één van de sleutels om ze te laten bewegen. Dansen, touwtje springen, rennen, met een bal spelen, paardrijden, vliegeren... Het maakt niet uit wat, zolang ze het leuk vinden, zullen ze het willen doen. Probeer als ouders dus activiteiten te vinden waar je kind van geniet en waar het goed in is. Het is voor een kind belangrijk om ‘succesmomenten’ te hebben tijdens de activiteit, dit stimuleert om de activiteit te blijven doen. Een kind dat geen goede hand-oog coördinatie heeft doe je geen plezier met tennis, maar een kind met een goed evenwichtsgevoel zal graag willen dansen of gymmen.

Het is tevens belangrijk om te variëren. Zorg altijd voor variatie in de activiteiten door matige activiteiten als fietsen, klimmen of wandelen af te wisselen met intensieve activiteiten als hardlopen, dansen of teamsporten als voetbal, handbal of korfbal. Door het uitproberen van verschillende activiteiten zal je kind nieuwe vaardigheden opdoen, blijft het geïnteresseerd en zal het willen (blijven) bewegen. Als kinderen regelmatig bewegen dan levert het hen veel voordelen op, zoals het krijgen van sterke spieren en botten, het voorkomen van overgewicht, minder slaapproblemen, een verminderd risico op diabetes type 2 en een betere levensverwachting.

Ook is gebleken dat kinderen die veel bewegen meer zelfvertrouwen hebben en beter presteren op school. Tips voor het stimuleren van inactieve kinderen zijn bijvoorbeeld om je zelf ook actief op te stellen, aangezien je kind je voorbeeld zal volgen. Prijs je kind, bied ondersteuning en moedig je kind aan als een activiteit een beetje moeilijk blijkt te zijn en breng de tijd actief met je kind door. In plaats van op de bank te zitten of de focus te leggen op dingen die moeten worden gedaan in en rond het huis, maak je tijd vrij om samen met je kind te wandelen, stoeien of fietsen. Moedig je kind aan om buiten te spelen en moedig je kind aan om deel te nemen aan een sport. Wees actief met het hele gezin en organiseer activiteiten zoals kamperen, boswandelingen, speurtochten en fietstochten.

Betrek je kind verder bij de dagelijkse klusjes rond het huis, zoals tuinieren, het wassen van de auto en het schoonmaken. Niet alleen zorgen deze activiteiten dat ze fysiek actief zijn, ze leren op deze manier ook meehelpen in het huishouden. En beperk de tijd voor de televisie. Let op de hoeveelheid tijd die je kind voor de tv of achter de computer doorbrengt. Streef er naar dat dit niet meer dan twee uur per dag, en bij voorkeur minder dan dertig minuten per dag is.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws