RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Nieuw jaar, daar gaan we weer’
Gepubliceerd op woensdag 4 januari 2012 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 81ste 4lijf-tip:

Daar gáán we weer! Bij de start van een nieuw jaar horen onlosmakelijk goede voornemens. Ook voor dit jaar hebben veel mensen in Nederland - maar liefst 79 procent - zich voorgenomen om te stoppen met roken, meer te gaan bewegen, zich minder ‘druk’ te maken en met stip bovenaan: af te vallen. Maar heeft het maken van goede voornemens wel zin? Uit onderzoeken blijkt dat het slechts 12 procent van de stoppers met roken daadwerkelijk lukt om te stoppen. Met de afvallers is het nog triester gesteld, want 95 procent weegt na verloop van tijd weer exact hetzelfde of zelfs meer. Dat is ook mijn eigen ervaring; na elke lijnpoging gaf de weegschaal heel consequent gewoon weer aan wat ik voor al het gemartel en geworstel woog. Dat ging zo lijnpoging na lijnpoging door en vreemd genoeg viel steeds het kwartje niet: diëten werkt niet!

Van diëten raak je alleen maar gefrustreerd. Omdat je heel veel niet mag, word je teleurgesteld in jezelf. Toch zijn er honderden mensen die met mij telkens weer opnieuw geloven slank te worden door afslankgoeroes, dieetproducten en lijnadviezen. De lijst is inmiddels kilometers lang en dit komt écht niet omdat ze zo goed werken. Nou ja, omdat je veel minder energie (kcal=brandstof) binnen krijgt dan je dagelijks nodig hebt, werken ze wel. Een tijdje. Precies net zo lang als je ze vol kunt houden, want als je stopt met diëten val je als een baksteen weer terug in je oude patroon en zitten al die verloren kilo’s er binnen no-time weer aan.

Dus nee, ze werken niet. Maar eigenlijk weten we dat zelf ook wel, maar we willen vooral niet hoeven nadenken over wat we moeten kopen en hoe we moeten koken. En een dieet moet makkelijk en snel zijn, want we hebben weinig tijd. Daarom willen we maar al te graag geloven dat het volgen van een dieet of het slikken van pillen en poeders ons uiteindelijk brengt waar we willen zijn: op gezond gewicht.

Het wordt ons ook wel erg moeilijk gemaakt door al die mensen die ons vertellen dat ze ‘het wondermiddel’ uitgevonden hebben waardoor jij slank(er) wordt. Zou dit werkelijk zo zijn, dan zouden niet steeds weer zoveel mensen een lijn- of dieetpoging ondernemen. Laat je goede voornemen voor dit jaar dus zijn: ik stop met diëten. Gooi alles wat je weet over lijnen, afvallen, diëten en calorieën overboord; delete ze uit je hoofd. Zet je hoop niet meer op wonderdiëten, maar ga eten. ‘Ga eten?’, hoor ik je denken. ‘Daar word ik dik van en dat is juist niet wat ik wil…’ Ga eten wat je wilt, maak gezondere en bewustere keuzes en stop met jezelf van alles te verbieden. Dit laatste houdt geen mens vol en maakt dat je uiteindelijk doorslaat en een (vr)eetbui krijgt.

‘Eten wat je wilt’ betekent dat je jezelf steeds afvraagt of die koek, die snack, die chips, die extra boterham of iets dergelijks echt is wat je wilt eten. Veel mensen eten uit verveling, verdriet, kwaadheid, angst en pijn. Ga op zoek naar de reden van je eetbui(en) of eetgedrag en pak deze aan. Eet bewuster en met aandacht: geniet van de smaak, de geur en de kleuren, eet rustiger en met je volle bewustzijn. Eet daarom niet voor de televisie, achter je laptop of met een krant of boek erbij. Als je bovengenoemde adviezen toe leert passen, zul je merken dat je uiteindelijk minder gaat eten. Op naar een dieetloos leven!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws