RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Verklein de kans op osteoporose’
Gepubliceerd op woensdag 7 december 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 80ste 4lijf-tip:

Botontkalking of osteoporose; letterlijk ‘poreuze botten’. Bij botontkalking wordt er te weinig bot gevormd of is er te veel botverlies. Het gevolg hiervan is: dunne, broze botten die makkelijk kunnen breken. De kans is groot dat je er op latere leeftijd mee te maken krijgt. Eén op de drie vrouwen in Nederland boven de 55 jaar heeft namelijk osteoporose, al is niet iedereen zich daarvan bewust. Na de overgang loop je als vrouw een groter risico, omdat het lichaam minder vrouwelijk hormoon (oestrogeen) aanmaakt. Door de afname van dit hormoon wordt de botafbraak versneld. Maar ook oudere mannen kunnen osteoporose krijgen. Vaak wordt osteoporose pas ontdekt als een oudere iets breekt. Toch is het ook een kwaal die bij jongeren voor kan komen.

Osteoporose kan vele oorzaken hebben. Door het verdwijnen van bepaalde stoffen, waaronder kalk, neemt de dichtheid van het bot af. Bot is levend weefsel dat voortdurend wordt afgebroken en weer wordt opgebouwd. Voor het dertigste jaar is de opbouw groter dan de afbraak, waardoor het bot steviger wordt en groeit. Gevarieerde calciumrijke voeding en lichaamsbeweging zorgen voor gezonde stevige botten; dit geldt zowel tijdens de opbouwperiode als daarna. Na het 35ste jaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw; daardoor worden de botten minder stevig. Botontkalking kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt wel de kans verkleinen dat je er later last van krijgt. Klachten die kunnen wijzen op osteoporose zijn onder andere rugpijn halverwege het onderste deel van de rug en pijn in de heup, die toenemen bij het rechtop staan en zitten en juist minder worden bij het liggen, verminderd evenwicht, allerlei pijntjes in bijvoorbeeld handgewrichten, en uiteraard botbreuken.

Door voldoende lichaamsbeweging en vooral sporten waarbij je spieren en botten belast worden, wordt je kans op osteoporose kleiner. Denk hier bijvoorbeeld aan kracht(spier)training, hardlopen of wandelen. Zwemmen is minder geschikt omdat het lichaam ‘gedragen’ wordt door het water en spieren en botten dus minder worden belast. Hoe jonger je met sporten begint, hoe meer voordeel je hiervan hebt op latere leeftijd; maar je bent nooit te oud om met lichaamsbeweging of sporten te beginnen. Het effect van bewegen wordt duidelijk als we kijken naar mensen die lange tijd aan bed zijn gekluisterd. In een half jaar tijd kunnen zij, door niet te bewegen, dertig procent bot verliezen.

Matig je alcoholgebruik, want door overmatig alcohol gebruik wordt de vorming van nieuw bot geremd en is het voor je lichaam moeilijker om calcium op te nemen. Rook je twintig sigaretten of meer, dan bestaat er zeker gevaar voor je bot. Zorg dat je een gezond voedingspatroon hebt waarbij je met name let op het op peil houden van vitamine D en calcium. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium in je botweefsel wordt opgenomen, waardoor tanden en botten sterk blijven. Vitamine D zit in vlees en vette vis en ook, in mindere mate, in zuivelproducten. Zuivelproducten zijn ook een goede calciumleverancier; eet en drink hier dus voldoende van. Via onze huid wordt onder invloed van de zon ook vitamine D aangemaakt, wat niet wil zeggen dat je uren in de zon moet gaan liggen bakken want iedereen weet inmiddels dat dit niet goed voor ons is en heb je er voor je het weet een ander probleem bij.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws