LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Eet minder zoetigheid en suiker’
Gepubliceerd op woensdag 23 november 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 79ste 4lijf-tip:

Basterdsuiker, dextrose, fructose, glucose, galactose, lactose, malt, maltose, maltodextrin, melasse, sacharose, muscavo en sucrose zijn een aantal benamingen voor suiker en je kunt het zo gek niet bedenken of het zit wel ergens in. Kies liever voor natuurlijke suikers, deze vind je onder meer in fruit. Deze suikers zijn gezonder dan geraffineerde suikers, omdat ze in je lichaam minder snel verbranden en voor minder pieken in je bloedsuikerniveau zorgen. Daarbij heeft fruit een hoop gezonde voedingsstoffen: vitamines, mineralen, voedingsvezels en bio-actieve stoffen; stoffen waarvan men denkt dat ze belangrijk zijn bij het voorkomen van bepaalde ziekten.

Wat gebeurt er met je lichaam als je suiker en zoet eet? Als je suiker eet, of eigenlijk alle enkelvoudige koolhydraten, dan reageert je lichaam hier op. Op het moment dat de suikers via je spijsverteringsstelsel opgenomen zijn in je lichaam, stijgt je bloedsuikerniveau, wat niets anders is dan de hoeveelheid glucose (suiker) in je bloed. Je lever, die zorgt voor het zuiveren van je bloed, probeert het bloedsuikerniveau weer naar normale waarden te krijgen door de suikers in je bloed om te zetten in vet. Vandaar dat je dik wordt van suiker. Maar wat er in je hersenen gebeurt is nog meer van belang; je hersenen reageren op suiker door veel dopamine aan te maken. Deze stof zorgt voor het gevoel van plezier en blijdschap. Daarom voel je je blij en gelukkig als je suiker eet. Maar niet alleen suiker is verantwoordelijk voor dit gevoel: ook suikervervangers zoals Sacharine of Aspartaam zorgen hiervoor. Daarom is het eigenlijk ook geen suikerverslaving, maar een zoetverslaving.

Zoetigheid is zoals elke stof die zorgt voor een verhoogd dopamine niveau (zoals bijvoorbeeld cocaïne) erg verslavend. Als het dopamine niveau in je hersenen weer normaal is, wil je meer. Zo krijg je het gevoel dat je iets zoets moet eten, want je wilt je weer prettig voelen. Veel mensen zullen dit herkennen. Misschien hoor jij ook tot de mensen die altijd zin in zoet hebben na de warme maaltijd of na één koekje verlangen naar nog een koekje. Onderschat een zoetverslaving niet, het is een echte verslaving. Je lichaam probeert steeds dat lekkere gevoel terug te krijgen en dat gaat het makkelijkst en snelst via suikers. En die zitten dus bijna overal in. De slechtste soort suiker, die je eigenlijk zou moeten vermijden, is geraffineerde suiker. Het geeft je een korte kick (verslaving) en daarna daalt je energieniveau en voel je je moe. Je wordt er dik van en je lichaam haalt er geen enkele voedingsstof uit.

Wat kun je aan een zoet- of suikerverslaving doen? Voor sommige mensen werkt het het beste om er ineens ‘Cold Turkey’ mee te stoppen. Na zeven dagen is de suiker helemaal uit je lichaam verdwenen en zal het verlangen naar suiker minder of verdwenen zijn. Gewoon even afzien dus. Toch adviseer ik om het iets minder drastisch aan te pakken en je zoet- en suikerinname langzaam af te bouwen. Opeens stoppen met het eten van zoet en suiker zorgt er vaak alleen maar voor dat je jezelf na een tijdje volpropt met allerlei dingen die niet goed voor je zijn en ben je dus weer terug bij af.

Tips om te minderen met zoet en suiker zijn:
• Eet meer fruit.
• Eet meer volkoren brood, zilvervlies rijst, volkoren pasta en dergelijke.
• Vermijd kunstmatige zoetstoffen, je krijgt wel minder suiker binnen, maar het verlangen naar zoet neemt er niet door af.
• Drink minder alcohol.
• Neem een stukje kauwgom.
• Zorg dat je je niet verveelt, sommige mensen snoepen uit verveling.
• Drink voldoende water, minstens vier glazen per dag.
• Begin je dag met een eiwitrijke maaltijd, zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.
• Eet noten en zaden, essentiële vetzuren helpen je bloedsuikerspiegel in balans te houden.
• Lees de etiketten op de verpakkingen en maak jezelf een ‘bewuste’ eter.
• Bak je eigen koekjes en vervang de suiker bijvoorbeeld door appelstroop of Stevia (www.allesoverstevia.nl).

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws