RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Buiten sporten in winter is gezond’
Gepubliceerd op woensdag 16 november 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 78ste 4lijf-tip:

De weerdeskundigen en meteorologen zijn het er allemaal over eens: de winter van 2011-2012 wordt ijs en ijskoud, met grote kans op een witte Kerst, strenge vorst met temperaturen tot min 25 graden en gedurende drie maanden volop (kans op) sneeuw! Er staat ons een horrorwinter te wachten als je de deskundigen mag geloven. Gelukkig hebben ze in het verleden vaak naast de roos geschoten, wanneer ze ons mooie zomerdagen of woeste stormen beloofden en bestaat de kans dat we ons allemaal voor niets zorgen gaan maken. Zelf hou ik wel van strenge winters. Met een warme muts op mijn hoofd, dikke wanten aan mijn handen, een zelfgebreide sjaal om mijn hals en een dubbel gevoerde winterjas aan mijn lijf trotseer ik meneer winter met gemak. Ik ben niet bang voor een beetje kou, daar kun je je tegen kleden en de sneeuwvlokken in mijn gezicht voelen heerlijk aan. De natuur is op zijn mooist als bomen, land en water helemaal bedekt zijn met een laagje sneeuw en ijs.

Ik heb er geen problemen mee om mezelf te motiveren om naar buiten te gaan. Je krijgt frisse lucht binnen - dus meer zuurstof - en dit zorgt ervoor dat je meer energie krijgt, beter presteert en lekkerder in je vel zit. Omdat in de winter de dagen korter zijn en er minder daglicht is, is het belangrijk om veel buiten te zijn. Daglicht is belangrijk want daglicht zorgt ervoor dat je lichaam serotonine aanmaakt, een hormoon dat energie geeft. Als je in de winter buiten gaat sporten wordt het energieke gevoel door de buitenlucht en het daglicht versterkt omdat je lichaam tijdens sporten endorfine aanmaakt. Endorfine wordt door je lichaam zelf aangemaakt en werkt als een soort pijnstiller maar geeft ook een ontspannen en plezierig gevoel. Je wordt er blij van. Buiten sporten kan ook helpen bij winterdepressiviteit, omdat door het aanmaken van serotonine en endorfine depressieve gevoelens minder kunnen worden of zelfs verdwijnen.

Mocht je van plan zijn om deze winter je buitensportactiviteiten voort te zetten of heeft mijn ‘feel good’ verhaal je enthousiast gemaakt, bedenk dan even dit: buiten sporten in de winter is wel iets waar je je goed op voor moet bereiden om zo te voorkomen dat je geblesseerd raakt. Het belangrijkste is eigenlijk, of je nu binnen of buiten sport, je schoeisel. Een goede schoen heeft een goede pasvorm, voldoet aan sportspecifieke eisen en zorgt voor goede demping en stabiliteit. Bezuinig hier niet op want ook dit voorkomt blessures. In de winter kun je te maken krijgen met gladheid en daar is eigenlijk geen enkele schoen op berekend, dus wees bij gladheid extra voorzichtig.

Als het je niet uitmaakt waarin je sport, of het nou een short, joggingbroek, t-shirt of legging is dan kun je letterlijk van een koude kermis thuiskomen. In de winter is het belangrijk dat je kleding je beschermd tegen de kou maar ook dat transpiratie goed opgenomen kan worden. Bij voorkeur draag je dus natuurlijke stoffen zoals katoen en zorg je er voor dat je niet teveel kleding draagt zodat je lichaam goed kan ‘ademen’. Ook thermoskleding of meerdere dunne lagen kleding over elkaar zorgen er voor dat je goed warm blijft en zweet direct opgenomen kan worden. Vergeet niet om je lichaam op te warmen door een warming up. Maak draaibewegingen met armen, schouders en heupen, start met rustig wandelen om daarna het tempo op te voeren, enzovoorts. Heb je tijdens het sporten kleding uitgetrokken, doe dit dan weer aan als je aan het einde van je training bent want je lichaam koelt snel af en is gevoeliger voor koudjes. Ook is het belangrijk om na de training je lichaam weer in de normale stand te brengen, dus stop niet abrupt met bewegen maar bouw het bewegen langzaam af en doe rek- en strekoefeningen: de cooling down.

Buiten sporten in de winter is leuk, prettig en ontzettend gezond. Zelfs tijdens een horrorwinter! En als je niet van sporten houdt, kun je altijd nog gaan sleeën, schaatsen of droogzwemmen in de sneeuw!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws