LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Hoe weet je of je kind te dik is?’
Gepubliceerd op woensdag 26 oktober 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 75ste 4lijf-tip:

Als je broek te strak gaat zitten, je bij het passen van nieuwe kleren ineens een maatje groter moet kiezen of als je lijf je onaangenaam in de weg gaat zitten, dan weet je het: je bent aangekomen. En als je dan door één blik op de weegschaal bevestigd wordt in wat je zelf eigenlijk al wist, weet je meestal ook exact waar al die extra kilo’s vandaan zijn gekomen. En is het tijd om weer te gaan minderen. Meestal weten we feilloos dat we zijn aangekomen. Omdat we het merken, voelen en zien aan ons lijf en we de weegschaal als leidraad gebruiken. Maar hoe zie je of je kind een beetje mollig is, gewoon nog lekker in het babyvet zit of tekenen van overgewicht heeft?

Een kind groeit, dus is het niet vreemd als een broek of rok te strak zit en niet meer past. Je kunt kinderen ook niet vergelijken met elkaar, want kinderen van dezelfde leeftijd zijn allemaal anders gebouwd; het ene kind is langer en steviger, het andere is kleiner en tengerder, maar beide kunnen een gezond gewicht hebben. Ouders kunnen dus moeilijk op het oog bepalen wat te dik is en de weegschaal is ook geen betrouwbaar middel omdat een kind dat groeit ook zwaarder wordt. Hoe weet je dan of je kind een gezond gewicht heeft of misschien toch overgewicht heeft?

De meeste kinderen gaan regelmatig voor controle naar het consultatiebureau, de schoolarts of de jeugdarts. Hier wordt de groei in lengte en gewicht via een groeicurve bijgehouden en wordt ook vaak als eerste geconstateerd dat een kind overgewicht heeft. Ouders denken en hopen vaak dat het overgewicht van hun kind wel zal verdwijnen naarmate ze opgroeien. Helaas is dit tegenwoordig niet meer het geval. Veertig procent van de kinderen met overgewicht en tachtig procent van de jongeren worden ook dikke volwassenen. Iedere vierde jongen en elk derde meisje is te zwaar voor zijn of haar leeftijd.

Als je naar schoolfoto’s kijkt van 25 jaar geleden dan valt je meteen op dat de kinderen op die foto’s veel slanker waren. Kijk tegenwoordig eens om je heen en je ziet overal kinderen en jongeren met dikke buiken. Hoe is dat toch ontstaan? Zijn kinderen meer gaan eten? Nee, kinderen eten tegenwoordig niet meer maar wel vetter. Hierdoor krijgen ze meer calorieën binnen. Kreeg ik vroeger als kind tijdens het 10-uurtje hooguit een appeltje, alleen op zaterdagavond een bakje chips en een glas cola, at ik alleen op mijn verjaardag patat en was ik blij met dat opgeleukte doosje rozijntjes waarop getrakteerd werd, tegenwoordig krijgen kinderen voor het 10-uurtje een survivalpakket mee bestaande uit zogenaamde ‘gezonde’ koekjes die gezellig per twee verpakt zijn en een pakje drinken dat een regelrechte energiebom is. Als je bedenkt dat kinderen tot die tijd alleen maar stil hebben gezeten, dan kun je je voorstellen wat dat doet met de energiebalans. De energiebalans raakt uit evenwicht omdat er veel meer energie in komt dan er uit gaat. Dit maakt kinderen dik.

Patat, pizza of pannenkoeken worden allang niet meer alleen op verjaardagen gegeten en chips, koek, snoep en frisdrank zijn iets van alle dag. Ook onze leefstijl is veranderd. Zaten we vroeger nog gezellig als gezin gezamenlijk drie keer per dag aan tafel te genieten van een zelfbereide maaltijd met verse groenten en pure producten, tegenwoordig wordt er vaak niet ontbeten of drinkt men even snel een ontbijtdrankje weg en is er vaak te weinig tijd om een verantwoorde maaltijd op tafel te zetten waardoor er vaker een calorierijke kant- en klaarmaaltijd gegeten wordt. Kinderen krijgen dus meer ongezond eten en vet binnen. Daarbij bewegen kinderen veel minder dan vroeger. Televisiekijken en computeren zijn vrijetijdsbesteding nummer één en dit gaat ten koste van het bewegen. Lekker op de bank zappen met je afstandsbediening, maakt zelfs opstaan om de televisie op een andere zender te zetten niet meer nodig. Fietsen naar school, clubjes of sport doen heel veel kinderen niet meer; ze worden overal met de auto naartoe gereden en sommige kinderen zijn alleen actief bezig tijdens de gymlessen op school.

Overgewicht bij kinderen is één van de grootste gezondheidsproblemen en de risico’s liegen er niet om. Behalve huidaandoeningen als striae, schimmelinfecties in de huidplooien en acne kunnen kinderen met overgewicht ook last van hun gewrichten krijgen, bronchitis ontwikkelen, sociale problemen krijgen en hebben ze een verhoogde kans op ouderdomsdiabetes, een verhoogd cholesterol, een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten en kanker. Daarom is het belangrijk om overgewicht bij kinderen serieus te nemen, want ieder kind heeft recht op een onbezorgde en gezonde toekomst. Als je als ouder twijfelt over het gezellige babyvet van je kind en het vermoeden hebt dat er sprake is van overgewicht, vraag dan advies bij de GGD, aan je huisarts of bij voedingsadviesbureau voor jeugd en gezin IKdoedurfkan!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws