RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Alcohol maakt heel veel kapot’
Gepubliceerd op woensdag 12 oktober 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 74ste 4lijf-tip:

Veel mensen sporten om aan de conditie te werken, te ontspannen of gewicht kwijt te raken. Maar voor veel mensen is het ook een sociale bezigheid. Sporten in club- of teamverband zorgt er voor dat je op een eenvoudige wijze in contact komt met andere mensen. En bij dat ‘gezellig socialiseren’ na een tennis- of squashpartij, fitnessroutine, zaalvoetbaltoernooi, volleybalwedstrijd of sportevenement wordt er vaak in de sportkantine alcohol gedronken. Het lijkt alsof alcohol stevig verankerd is in onze moderne sportwereld en het onlosmakelijk verbonden is. Zonder de pret van een gezellig sportief avondje te willen verpesten, heb ik toch een aantal kanttekeningen bij dit in sociaal verband drinken.

De eerste kanttekening is: alcohol en sport is geen goede combinatie. Alhoewel de opvatting heerst dat alcohol de sportprestaties verbetert, is dit nooit bewezen. Dat alcohol de prestaties vlak voor, tijdens of na een flinke alcoholische uitspatting de avond ervoor verslechtert, is aangetoond. Alcohol kan er voor zorgen dat stofwisselingsstoornissen ontstaan en dat het lichaamsgewicht stijgt. Alcohol bevat nu eenmaal veel ‘loze’ calorieën. Het lichaam kan uitdrogen, de lichaamstemperatuur kan verstoord raken en er kunnen tekorten aan vitamines optreden. Alcohol wordt door inspanning niet sneller afgebroken; dit is een fabeltje. Door twee uur lang flink te joggen is de alcohol echt niet sneller je lichaam uit. Een direct effect van alcohol is een vermindering van je reactievermogen en een slechtere coördinatie.

De tweede kanttekening is dat alcohol er voor zorgt dat bloedvaten verwijden en de bloedtoevoer naar de huid stimuleert, waardoor het lichaam in plaats van opwarmt juist afkoelt. En dat opwarmen heb je juist zo nodig bij het sporten. Daarnaast moet het hart sneller pompen om voldoende zuurstof naar de spieren te brengen. Ga je dan sporten, dan maakt je hart overuren en dit gaat ten koste van je prestatievermogen. Behalve zuurstof hebben spieren ook suiker nodig. Dit ligt in de lever opgeslagen. Drink je alcohol, dan gebruikt je lever de spiersuiker om de alcohol onschadelijk te maken en niet om nieuwe spiersuiker aan te maken. Een gevolg zou kunnen zijn dat je duizelig wordt of zelfs bewusteloos raakt.

Als je sport komt er in je spieren melkzuur vrij; dit is een afbraakproduct net als bijvoorbeeld urine. Je lever zorgt voor de zuivering van je lichaam. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je lever naast de normale zuivering nu ook de alcohol moet verwerken: het melkzuur hoopt zich op waardoor vermoeidheid ontstaat, die wel twaalf tot vijftien uur kan duren. Verder heeft alcohol een vochtafdrijvend effect wat nadelig is voor de vochtbalans. Een goede vochtbalans is belangrijk bij het sporten, omdat het voorkomt dat je uitdroogt. De laatste kanttekening is dat het drinken van alcohol na het sporten veel positieve effecten van het sporten teniet doet, voor extra spierpijn kan zorgen, een grotere kans op blessures kan geven, maar vooral het herstellingsproces van je lichaam verhindert. Proost!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws