RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Begin de dag met lekker sporten’
Gepubliceerd op woensdag 5 oktober 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 73ste 4lijf-tip:

Als morgenochtend de wekker gaat en je deze lichtelijk geïrriteerd weer uitzet om je vervolgens nog eens heerlijk in bed om te draaien, bedenk je dan eens het volgende: ’s morgens sporten heeft ontzettend veel voordelen. Of ben jij iemand die ‘geen tijd’ als excuus gebruikt om niet te hoeven sporten? Zet dan je wekker eens een uur eerder en kom je bed uit. Zo creëer je tijd voor wat extra lichaamsbeweging en zul je snel merken dat je je energieker voelt en geen tijd nodig hebt om wakker te worden. Omdat je je gezonder voelt en gedurende de dag ook meer energie hebt, zul je qua eten ook betere keuzes maken en merken dat je minder behoefte hebt aan junkfood. Omdat je simpelweg minder behoefte hebt aan de snelle energietoevoer van ongezonde snacks.

Je dag beginnen met sporten zorgt ook voor een verbeterde stofwisseling en deze blijft zelfs vele uren ná het sporten verhoogd. Was het tot voor kort een volkswijsheid onder sporters, recent onderzoek heeft aangetoond dat sporten vóór het ontbijt effectief is om wat kilootjes kwijt te raken. Voor het onderzoek, gepubliceerd in ‘The journal of physiology’, werden jonge, gezonde mannen zes weken op een dieet gezet. Het dieet bevatte vijftig procent vetten en dertig procent meer calorieën dan ze normaal aten en tussendoortjes werden caloriebommen. De eerste groep mocht niet sporten tijdens de test, de tweede groep sportte na een uitgebreid ontbijt en de derde groep ging sporten vóór het ontbijt.

Na de evaluatie bleek dat de eerste groep gemiddeld drie kilo was aangekomen, meer vet in spieren had opgeslagen en een insulineresistentie had opgebouwd. De tweede groep kwam dankzij het sporten slechts anderhalve kilo aan, maar ook bij hen werd er teveel vet in de spieren opgeslagen. Bij de derde groep was er geen sprake van gewichtstoename en bleken de extra calorieën allemaal verbrand. Hieruit kunnen we concluderen dat sporten op een ‘lege’ maag effectiever is dan sporten na inname van voedsel. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat ons lichaam op een ‘lege’ maag sneller vet verbrandt dan koolhydraten om energie te krijgen, waardoor vet niet langer opgeslagen wordt in spieren. Minder vetopslag betekent ook minder lichaamsgewicht en minder kans op obesitas of suikerziekte.

Voordat je nu morgen om zes of zeven uur je bed uitspringt om een stevig uurtje te gaan sporten: sporten op een lege maag is, zeker voor een ongeoefende sporter, in het begin moeilijk en om te voorkomen dat het zwart voor je ogen wordt, bouw je je training en de intensiteit van je training langzaam op. Als het doel vetverbranding is, is de intensiteit van de inspanning belangrijk: voor een ideale vetverbranding mag de inspanning niet te zwaar zijn. Rustig lopen is dus beter dan hardlopen voor een optimale vetverbranding. Ook de duur van de inspanning is belangrijk. Het is logisch dat ons lichaam meer vetreserves aan moet spreken naarmate de inspanning langer wordt, zeker als we sporten zonder voeding in onze maag. Door regelmatig te sporten met een lege maag wordt je lichaam beter in het verbranden van vet.

Sporten met een lege maag betekent niet dat je het ontbijt voor het gemak maar even overslaat. Het ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag en juist na sporten in de vroege uurtjes is het belangrijk om je lichaam te voeden met eten dat niet alleen vult maar ook voedt. En geloof me, zelfs iemand die frequent het ontbijt overslaat zal bij deze leefstijl zonder moeite een ontbijtje weg werken. Lang leve de gezonde leefstijl!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws