RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Het leven begint bij je vijftigste’
Gepubliceerd op woensdag 28 september 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 72ste 4lijf-tip:

Dit jaar ben ik 50 geworden. The big 50. Voor mij geen Sarah of spandoeken in de tuin, want ik ben niet zo van dat soort dingen. Dit heb ik iedereen die het maar horen wilde ook goed op het hart gedrukt: ‘Waag het niet om zo’n grote opblaas Sarah voor mijn deur te zetten, want ik wil dat écht niet…’ En dus gebeurde het ook niet. Waarschijnlijk komt dit voort uit mijn nogal recalcitrante aard; dertig jaar geleden ergerde het me ook dat ik na mijn huwelijk ineens om mijn meisjesnaam gevraagd werd en ‘heilige huisjes’ zijn voor mij niet zo heilig als ze zouden willen zijn.

Volgens trendonderzoekers is de vijftiger van tegenwoordig socialer, actiever en gelukkiger dan de doorsnee 25-jarige. Ze gaan vaker uit, spreken af met vrienden of gaan een weekendje weg. De helft van de 50-plussers zegt dat hun focus ligt op genieten van het leven, terwijl slechts dertig procent van de twintigers dat vindt. Vijftigers stellen andere prioriteiten dan twintigers. Ze kijken terug op wat ze gedaan en niet gedaan hebben en willen alles inhalen wat ze gemist hebben. Twintigers worden meer in beslag genomen door carrière maken en werkstress.

Jongeren willen tegenwoordig zo snel mogelijk oud worden en ouderen willen zo lang mogelijk jong blijven. Verder twijfelen twintigers en dertigers over van alles en nog wat: relaties, ouderschap en werk. Veel dertigers hebben dan ook al last van een quarterlifecrisis en deze gaat bijna onopgemerkt over in de midlifecrisis, ergens rond je veertigste. Maar als je de vijftig bent gepasseerd lijken alle crisissen bezworen te zijn. Tijd om te gaan genieten. Blijkbaar klopt het gezegde ‘Het leven begint bij 40’ niet meer en ben je het gelukkigst na je vijftigste!

Nu kunnen ze onderzoeken wat ze willen, trend of geen trend. Ik vaar blind op mijn eigen ervaringen. In mijn ogen is er geen betere deskundige dan een ervaringsdeskundige. Voor mij geldt dat ik zo oud ben als ik me voel en dit kan van dag tot dag verschillen. Er zijn momenten dat ik me 85 voel omdat ik niet vooruit te branden ben, maar ook momenten dat ik me 16 voel en gewoon weer even ga puberen… Als ik mezelf mijn leeftijd hoor vertellen aan iemand ben ik altijd verbaasd: ‘Goh, ben ik al zó oud…’ want zo oud voel ik me totaal niet. Vijftig is een hele mond vol en als je het uitspreekt ook confronterend, want het betekent dat je aan de laatste helft van je leven begonnen bent.

Maar vijftig is ook tevreden zijn met wie en wat je bent, meer in balans zijn. Letterlijk en figuurlijk midden in het leven staan. Bloeien. Toch kun je niet om de feiten heen; naarmate we ouder worden gaat er het één en ander veranderen. Behalve dat je rimpels krijgt en er van alles gaat hangen, zul je ook moeten accepteren dat sommige dingen wat minder soepel werken. Kon ik zelf jaren geleden elke dag moeiteloos drie uur lang achter elkaar een aerobicsles geven, tegenwoordig merk ik dat ik het qua uithoudingsvermogen en kracht nog wel volhoud, maar veel langer herstel nodig heb. En denk maar niet dat het mij nog lukt om zonder leesbrilletje een krant te lezen, terwijl mijn ogen verder in prima staat zijn. ‘Wat zeg je’ lijkt haast wel mijn stopwoordje geworden te zijn, want mijn gehoor is de laatste jaren behoorlijk achteruit gegaan. Dit zijn de dingen waar wij mensen allemaal op den duur mee te maken krijgen: het verval. Hier is helaas niets aan te doen, maar gelukkig kun je zelf wel heel veel doen om zo leuk mogelijk oud te worden.

Tien tips:
1. Blijf je hersens gebruiken: ‘Use it, or loose it’. Maak eens een kruiswoordpuzzel.
2. Beweeg elke dag minstens een half uur en doe dit zoveel mogelijk in de buitenlucht.
3. Sport. Train vooral grote spiergroepen, onder andere benen, rug en borst door te fietsen, hardlopen, zwemmen.
4. Hou een vast slaap- en waakritme aan.
5. Wees alert op alle veranderingen in je lichaam en ga als je iets niet vertrouwd naar de dokter.
6. Probeer zoveel mogelijk te lachen. Mensen met een positieve instelling voelen zich beter. Lachen heeft een positieve invloed op het afweersysteem.
7. Eet gezond: vezelrijk en veel groenten en fruit.
8. Stop met roken.
9. Let op wat je drinkt. Wees matig met alcohol en frisdrank, vooral de laatste bevat veel suiker.
10. Doe altijd wat je zelf wil.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws