RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘De herfstblues en lichttherapie!’
Gepubliceerd op woensdag 21 september 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 71ste 4lijf-tip:

Het is bijna gebeurd met de zomer, de herfst komt er aan. Een enkeling waagt zich nog op teenslippers buiten de deur, maar de wapperende zomerjurkjes en korte broeken kunnen we binnenkort echt opbergen. Heel langzaam zie je het gebeuren: de bomen laten hun blad vallen en de bladeren aan de bomen verkleuren van groen naar geel. De zon, die we helaas niet vaak hebben mogen zien deze zomer, verliest steeds meer kracht. De dagen beginnen te korten; het blijft ’s morgens langer donker en ’s avonds minder lang licht. Persoonlijk verheug ik me op de herfst, ik vind het één van de mooiste seizoenen. De bonte schakeringen aan kleuren, de specifieke herfstgeuren, genieten van stormige herfstbuien terwijl je heerlijk onderuitgezakt met een dik boek en kop thee op de bank zit, de overgang van zomer naar winter...

Ik ben een vier seizoenenmens, ik hou van ieder seizoen omdat ze me elk een ander gevoel geven. Het voelt fantastisch om je mee te laten voeren. Je moet ook wel, want seizoenen komen en gaan. Nu is dat voor mij erg eenvoudig omdat ik niet somber of depressief word bij het wisselen van de seizoenen. Concentratieproblemen en aanhoudende vermoeidheid overdag heb ik alleen als ik slecht geslapen heb of te lang ben opgebleven. Dat is voor sommige mensen anders. Veel mensen, vooral vrouwen, hebben last van een winterdip. Eén op de twintig Nederlanders ervaart de negatieve invloed van de ‘donkere maanden’ op zijn lichamelijk en psychische gesteldheid. Zomers barsten ze van de energie en hebben ze het gevoel de hele wereld aan te kunnen. Ze sprankelen de zomer door. Maar op het moment dat het weer omslaat, de dagen korter worden en de bladeren gaan vallen, voelen ze zich voortdurend moe. Het liefst zouden ze de hele dag onder de dekens blijven liggen. Sociale contacten onderhouden wordt een belasting en ze zijn snel geïrriteerd en prikkelbaar.

De belangrijkste oorzaken van een zogenaamde winterdip zijn een tekort aan zonlicht en een ontregeling van de biologische klok. Lichttherapie heeft bij meer dan zeventig procent van de mensen met een seizoensgebonden depressie een gunstig effect. Het beste resultaat wordt bereikt als mensen al bij de eerste symptomen van de depressie lichttherapie krijgen. Maar wat de oorzaak ook is, feit blijft dat het een vreselijk naar gevoel is en dat niemand dit wil. Wat kun je zelf doen tegen herfstblues?

1. Ga naar buiten, dit is de beste vorm van lichttherapie! Wandel en fiets zoveel mogelijk;
2. Probeer vooral 's morgens zo veel mogelijk licht te 'vangen';
3. Een zonvakantie in de winter zou ideaal zijn…;
4. Ga tijdens de werkpauze naar buiten;
5. Eet veel fruit en groenten, eet weinig vet en suiker: eet gezond!;
6. Als je door de week niet veel buiten bent, compenseer dit dan met veel buitenactiviteit in het weekend...;
7. Verplaats je meubels: zet ze eens op een andere plek;
8. Spreek met vrienden af, ook al heb je hier geen zin in...;
9. Haal wat vaker een bloemetje in huis en zorg dat je dingen om je heen hebt die je blij maken;
10. Zet ramen open en laat zoveel mogelijk het daglicht binnen;
11. Sport maar ga niet aan je eigen grens voorbij;
12. Zet je lievelingsmuziek, ga dansen en zing uit volle borst mee. Je zult verbaast zijn over wat dit met je doet…;
13. Acceptatie: hoe moeilijk dit ook lijkt, probeer te accepteren dat dit gevoel nu even bij je hoort;
14. Wees lief voor jezelf. Verwen jezelf; gun jezelf bijvoorbeeld (wat vaker) een schoonheidsbehandeling of boek eindelijk dat weekendje naar Egmond aan Zee.

En als je dat allemaal (zonder resultaat) geprobeerd hebt, probeer dan de ‘warme herfstdip’ eens. Nodig vrienden uit en ga gezellig samen dippen. Pel wat teentjes knoflook en laat ze ongeveer twee uur in melk liggen (om de sterke smaak van de knoflook tegen te gaan). Verwarm olie in een fonduepannetje, voeg boter (of room) en ansjovis of zalm toe. Wacht tot de boter helemaal gesmolten is. Gooi de melk weg en voeg de teentjes knoflook toe aan de ansjovis. Laat sudderen tot het een gelijkmatige massa is. Gebruik eventueel een staafmixer. Spoel en snijd stukjes selderij, paprika, tomaatjes, broccoli en andere groenten die je graag rauw eet in hapklare stukjes. Dien op met brood en dippen maar!

Ingrediënten (voor 4 personen): 1 kopje (125ml) olijfolie, 5 teentjes knoflook, melk, 50 gram roomboter (of crème fraiche) 1 blikje ansjovis of 1 blikje zalm.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws