RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Kom zonder zwembandje thuis’
Gepubliceerd op woensdag 10 augustus 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 66ste 4lijf-tip:

Het is komkommertijd: op tv zie je oude afleveringen van soaps langskomen, je kunt op tijd op je plek van bestemming komen omdat er geen files op de wegen staan, de markt op vrijdag lijkt wel uitgestorven… We genieten massaal van een welverdiende vakantie. Het is hét moment om even los te komen van werk, stress en verantwoordelijkheden. Helaas blijkt vaak dat tijdens vakanties - bij het opladen van de batterij - gezonde gewoontes in de ijskast worden gezet. Waardoor men na een vakantie niet alleen uitgerust terugkomt, maar ook enkele kilo’s zwaarder.

Tijdens een vakantie vinden vaak veel activiteiten plaats zoals wandelen, fietsen, culturele bezichtigingen of leuke uitstapjes, maar daar staat tegenover dat er anders, ongezonder en vooral meer wordt gegeten en gedronken. De cocktails, het ijs en het uitgebreide buffet waar je onbeperkt van kunt nemen bij all-inclusive vakanties zijn vaak moeilijk te weerstaan en ‘ach, ik heb toch vakantie…’ Toch hoeft een periode van rust, ontspanning en genieten niet te leiden tot frustraties als je bij thuiskomst op de weegschaal staat. Met de volgende tips geniet je onbekommerd van je vakantie en kom je niet met een extra zwembandje thuis.

Drinken: Soms verwarren we dorst met ‘trek’ en is het drinken van water de oplossing. Hou een flesje water bij de hand en drink er regelmatig van. Caloriebommen: Kom niet te vaak in de buurt van de strandbar; cocktails en mixjes leveren flink wat calorieën en door het drinken van zo’n lekker koud glas cola of sinas krijg je al gauw vijf tot zeven suikerklontjes binnen. Kies liever voor een witte wijn, eventueel aangevuld met spa rood. Buffet: De gouden tip: loop voordat je gaat opscheppen eerst rustig langs het buffet, bekijk de verschillende gerechten en maak pas daarna je keuze. Neem kleine porties en kies ook vooral veel groenten. Dessert: Deel het dessert met je tafelgenoten. Bestel bijvoorbeeld twee nagerechten voor vier personen. Zo kun je toch genieten en krijg je minder calorieën binnen.

Goed kiezen: Zoek een hotel uit met goede sportfaciliteiten zoals een zwembad, tennisbaan of voetbalveld. Zijn er wandelmogelijkheden en worden er activiteiten zoals bijvoorbeeld aquajogging aangeboden. Durf te eten: Kies niet automatisch voor pasta, pizza, patat of broodje van Kootje omdat je denkt dat je de gerechten op de kaart niet lust, maar daag jezelf uit. Proef de gerechten van het land waar je verblijft. Goede maaltijd: Eet in plaats van het hoofdgerecht eens een rijk gevulde salade. De meeste buffetten hebben een saladebar waar je je eigen salade kunt samenstellen. Uiteraard kies je dan liever voor paprika, tomaat, komkommer en azijn en olie in plaats van spekjes, kaas, croutons en dressings.

Op pad: Neem een koelbox vol met fruit mee als je op pad gaat. Tegenwoordig zijn er ook kleine, handzame koelboxen te verkrijgen. Actief: Natuurlijk kun je de hele dag in je strandstoel op het strand blijven liggen ontspannen. Zo kom je in ieder geval lekker gebruind terug. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om een paar rondjes te gaan zwemmen, beachvolleyballen, badmintonnen of zandkastelen te bouwen. Dat laatste vinden vooral je kinderen erg leuk.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws