RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Barbecueën kan ook gezond zijn’
Gepubliceerd op woensdag 3 augustus 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 65ste 4lijf-tip:

De zon laat zich eindelijk weer eens zien en we kunnen heerlijk van het buitenleven genieten. Voor veel mensen ook reden om de barbecue weer aan te steken en te genieten van veel vlees, veel saus, veel stokbrood met kruidenboter en weinig groenten. Niet echt een gezonde maaltijd. Maar barbecueën kan ook anders, gezonder. Uiteraard let je vooral op het ontstaan van PCA’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen).

PCA’s is een verzamelnaam voor verschillende chemische verbindingen die in de natuur voorkomen; je vindt ze in water, in de bodem, in plantaardige olie en ook in levensmiddelen. Wanneer vlees of vis geroosterd wordt boven houtskool, smelt het vet dat in het vlees of de vis aanwezig is. Dit vet druipt er af en als het in contact komt met het hete houtskool worden PCA’s gevormd die samen met de opstijgende rook op het vlees of de vis terecht komen. Hoe groter de afstand tussen de houtskool en het rooster, hoe minder PCA’s er op het vlees of de vis terecht komen.

Laat vlees of vis nooit in direct contact komt met de vlammen. Leg het vlees of de vis pas op de barbecue zodra de vlammen zijn gedoofd en er een laagje as over de gloeiende houtskool ligt. Om te voorkomen dat het smeltend vet van het vlees of de vis in contact komt met de gloeiende houtskool, kun je er een aluminium bakje onder plaatsen. Als het vlees verbrand is, eet het dan liever niet omdat juist in de verkoolde delen de meeste PCA’s zitten.

De meest geliefde vleessoorten bij het barbecueën zijn vette worstjes, koteletjes, hamburgers, speklappen en juist deze geven het meeste smeltend vet af, maar zorgen ook dat er vet op komt. Op ons lijf wel te verstaan. Kies dus, met het oog op het ontstaan van PCA’s én overgewicht, liever voor de magere vleessoorten: kip of voor vis. Zelfs de vette vissoorten zoals zalm zijn een betere keuze vanwege de gezonde voedingsstoffen die zalm bevat. Maak een vispakketje van garnalen met prei en tomaat in aluminiumfolie en rooster dit op de barbecue.

Ook een vegetarische barbecue kan erg gezellig en lekker zijn. Rooster of gril groenten als champignons, maïs, repen courgette of aubergine of maak een spies of groente pakketje van ui, paprika, tomaat en mozzarella. Maak voor bij het barbecueën een lekker gevulde salade klaar. Er zijn tegenwoordig behalve de ons allen bekende krop sla ook slasoorten als veldsla, lolla rossa, eikenbladsla, ijsbergsla, rucola, little gem of gemengde sla te koop. Doe hier tonijn, feta, sjalotjes, tomaat of andere ingrediënten in en eet dit als je wacht tot je stukje vlees of vis klaar is. Zo voorkom je dat je je ergste trek met stokbrood en sausjes of kruidenboter stilt.

Barbecueën kan behalve een gezellige bezigheid ook een gezonde bezigheid zijn, want het grillen van eten is in principe supergezond. Als je tijdens het barbecueën de bovenstaande tips en het eten van ongezonde(re) voedingsmiddelen beperkt wordt het helemaal een feestje.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws