RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Goed kauwen of hap-slik-weg?’
Gepubliceerd op woensdag 20 juli 2011 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast houdt Michèle zich bezig met haar eigen programma ‘kind en overgewicht’. Onder de noemer ‘IKdoedurfkan!’ brengt zij kinderen naar een gezond gewicht. Hier volgt alweer de 63ste 4lijf-tip:

Vaak denk je er niet bij na. Je eet en drinkt tijdens je ontbijt, lunch, avondmaaltijd en vaak neem je ook nog iets tussendoor. Van alles gaat door je mond je lichaam in. Maar wat gebeurt er eigenlijk nadat je alles hebt doorgeslikt? Of eigenlijk: wat gebeurt er met het voedsel op het moment dat je het in je mond stopt

In je mond begint het spijsverteringproces; het verteringsproces van ons voedsel waarbij energie en bouwstoffen die ons lichaam nodig heeft uit onze voeding en drinken gehaald worden. Vocht, drinken, wordt direct door ons lichaam opgenomen. Dit geldt echter niet voor voedsel, eten. Eten moet eerst worden fijngemalen. Zo klein, dat het makkelijk oplosbare deeltjes geworden zijn waardoor de darmwand in staat is om de bouwstoffen in ons bloed op kan nemen.

Veel mensen slaan de eerste, belangrijkste stap in de spijsvertering over, het kauwen. Ze ontbijten of lunchen met ‘hap-slik-weg’, ‘knijp-drink-op’ of ander snel wegwerkspul. Lekker makkelijk. Vooral als je geen zin of tijd hebt om te ontbijten of lunchen. Behalve dat deze producten stijf staan van de suikers en kunstmatige toevoegingen, en dus niet ‘gezond’ te noemen zijn, zorgen ze er ook voor dat de eerste stap in het spijsverteringsproces overgeslagen wordt. Door te kauwen maal je je eten fijn en produceer je speeksel. Hier begint het verteringsproces van je voedsel.

Goed kauwen, minstens vijftien keer per hap, en bewust en langzaam eten zorgen er ook voor dat je eerder voelt dat je genoeg gegeten hebt. Pas na twintig minuten geeft ons verzadigingscentrum het signaal af dat je ‘vol’ zit. Als je alles dus zonder te kauwen doorslikt, voel je niet dat je vol zit en zul je meer eten en eerder honger krijgen. Een ander belangrijk punt is dat je door goed te kauwen je maag en darmen minder belast en ze helpt bij de vertering van voedsel. Behalve je mond helpen ook de slokdarm, de maag, de dunne darm en de dikke darm mee aan de spijsvertering.

In de maag worden maagsappen gemaakt waar stoffen (enzymen) inzitten die je voedsel laten oplossen, zodat het klein genoeg is om door te gaan naar je dunne darm. Hoe beter en langer je je eten kauwt, des te fijner het wordt en des te beter de enzymen in de maag het eten kunnen verwerken. Goed kauwen bevordert dus ook het spijsverteringsproces en voorkomt een ‘opgeblazen’ gevoel na de maaltijd. Je dunne darm zorgt ervoor dat het eten verder verteerd wordt. De dunne darm is continu in beweging en perst het eten alsmaar heen en weer. Door kleine bloedvaatjes in de wand worden alle goede bouwstoffen uit je voeding opgenomen en weer doorgegeven aan je bloed.

Omdat je niet alleen eet maar ook drinkt, komt er behalve voedsel ook vocht in je maag en dunne darm. Doordat het vocht zich met het voedsel vermengt, ontstaat er een vloeibare brei. In de dikke darm wordt deze brei ingedikt doordat het vocht uit de brei opgenomen wordt in het bloed. Zou dit niet gebeuren, dan zou je constant diarree hebben. Het restant dat dan nog overblijft wordt naar de endeldarm geperst en verlaat via de anus je lichaam.

Hoe help je je spijsvertering? Drink bijvoorbeeld minstens 1,5 liter water per dag, kauw goed, eet langzaam, beweeg, eet niet te vet, eet vezelrijk (veel groenten en fruit) en voorkom stress. Een erg leuke en leerzame site voor kinderen (en voor volwassenen) over de spijsvertering is Poepie. Hier leert je kind alles over het belang van een gezonde leefstijl en daar kun je niet jong genoeg mee beginnen.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws