RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Krachttraining goed voor jeugd’
Gepubliceerd op woensdag 17 november 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 28ste 4lijf-tip:

De ontwikkeling van kracht is enorm belangrijk tijdens de groei van het kind. Door een zwakke fysieke conditie en veranderende levensomstandigheden van onze jeugd is in de loop der jaren geconstateerd dat het krachtpotentieel bij kinderen met tien procent is gedaald. Krachttraining bij kinderen is een gevoelig onderwerp en heeft vaak geleid tot heftige meningsverschillen, omdat uit onderzoeken is gebleken dat kinderen door krachttraining enorm geblesseerd en zelfs misvormd kunnen raken.

Wie kent niet de verhalen over jonge kinderen die slachtoffer zijn geworden van krachttraining… Het probleem is dat wanneer jonge kinderen aan krachttraining doen, er onherstelbare schade kan optreden ter hoogte van de groeischrijven. Ook de wervelkolom is bij een kind erg kwetsbaar. Vanwege het feit dat de doorbloeding in het kraakbeenweefsel nog gering is, treedt er weinig tot geen herstel van kraakbeenweefsel op. Hierdoor kan littekenweefsel ontstaan dat opgebouwd is uit bindweefsel dat minder elastisch en drukbestendig is dan kraakbeenweefsel. Krachttraining kan ook een negatieve invloed op de spierontwikkeling hebben, maar de meeste blessures bij krachttraining ontstaan door het ontbreken van professionele en bekwame begeleiding.

Begeleide krachttraining heeft veel voordelen. Als de juiste richtlijnen gevolgd worden, dan heeft krachttraining geen negatieve invloed op de groeiontwikkeling. Naast een beter fysiek (sterkere botten, banden, pezen en spieren) zorgt krachttraining ook voor psychologische voordelen (betere schoolprestaties, meer zelfvertrouwen en een beter zelfbeeld).

Conclusie: een krachttrainingsprogramma voor kinderen en jongeren is zinvol en goed voor de groei, ontwikkeling en gezondheid. De keuze van oefeningen, intensiteit en volume zal door een ervaren trainer begeleid moeten worden. Voor elk programma geldt dat het vooral leuk en uitdagend moet zijn en dat competitie vermeden moet worden! Circuittraining is de beste vorm voor het ontwikkelen van kracht bij kinderen, want het kind heeft tijd om te herstellen. Opwarming, stretchen en cooling-down zijn enorm belangrijk.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws