RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Sporten met griep onverstandig?’
Gepubliceerd op woensdag 27 oktober 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 25ste 4lijf-tip:

De tijd van hoesten en niezen breekt weer aan. Griep en verkoudheid zullen de komende periode weer bij veel mensen de kop opsteken en misschien zelfs hun functioneren tijdelijk lam leggen. Hoe zit het eigenlijk met sporten? Kunnen of mogen we sporten wanneer we griep hebben? Vaak is het zo dat als je echt griep hebt, je er niet aan moet denken je in te moeten spannen, dus sporten laat je dan wel uit je hoofd.

Griep is het gevolg van een besmetting door het influenza virus. Het lichaam reageert hier meestal op door koorts te ontwikkelen. Bij koorts stijgt de lichaamstemperatuur boven 38 graden, om zo met alle middelen het griepvirus te kunnen bestrijden. Het virus dat griep veroorzaakt tast het hele lichaam aan. Dit voel je vooral aan stijve en stramme spieren - zelfs spierpijn - en een totale vermoeidheid. Aangezien ons hart ook een spier is, blijft je hart ook niet gespaard door griep. Door verzwakking van het hart kunnen er hartritmestoornissen ontstaan met alle mogelijke gevolgen van dien. Er kan een verband zijn tussen acute hartdood en sporten met griep; zolang er geen wetenschappelijke studie is die het tegendeel aantoont is het dus af te raden om te sporten wanneer je griep hebt.

Maar wanneer mag ik weer sporten na griep? Fanatieke sporters vinden het vaak moeilijk om stil te zitten tijdens een ziekte, laat staan wanneer ze weer beter zijn. Een griep vraagt echter veel van het lichaam, er wordt dan ook meestal aangeraden om na de griep nog net zoveel dagen te wachten met sporten als de griep (koorts) zelf geduurd heeft. Dus als je door de griep vijf dagen koorts hebt gehad is het raadzaam om na de griep nog eens vijf dagen te wachten voordat je rustig opnieuw begint met sporten (lopen, fietsen, fitnessen, zwemmen, mountainbiken…)

Een fikse griep doormaken is allesbehalve goed voor je conditie, je lichaam zet alle zeilen bij om te genezen van de ziekte en raakt daardoor uitgeput. Na een griep is het dan ook verstandig om rustig de trainingen te hervatten en zeker niet op je niveau van net voor de griep door te gaan. Luister naar je lichaam, dat vertelt je feilloos tot hoe ver je kunt gaan, en probeer zeker niet uitgeput te raken vlak na een griep. Een fit en getraind persoon kan na een week of twee weer op een behoorlijk niveau staan, maar soms kan dit wel een maand of nog langer duren; dit hangt af van de persoon en de negatieve impact van de griep. Gun jezelf dus de tijd om te herstellen.

Helaas is de besmetting met het griepvirus eigenlijk niet te voorkomen, maar het ontstaan van de ziekteverschijnselen wel. Door te zorgen voor een goede conditie bouw je voldoende weerstand op. Belangrijk daarbij zijn ook goede voeding, voldoende nachtrust, ontspanning en... daar is die weer: lichaamsbeweging.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws