RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Touwtje springen tegen vet’
Gepubliceerd op woensdag 20 oktober 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 24ste 4lijf-tip:

De meeste mensen deden het al toen ze klein waren, dus denken volwassenen vaak dat touwtje springen iets voor kinderen is. Foute veronderstelling, want het is een goede methode om je uithoudingsvermogen en je conditie te trainen. Touwtje springen is een sport. Het is zelfs een officiële sport: Rope Skipping. Bij wedstrijden worden eigenlijk twee onderdelen onderscheiden: Speed (snelheid en uithoudingvermogen) en Freestyle (creativiteit). Rope Skipping of touwtje springen helpt je om je coördinatie, uithoudingsvermogen, voetenwerk, timing, lenigheid, kracht, snelheid en explosiviteit te verbeteren. Vooral boksers en atleten gebruiken het touw om fitter en sterker te worden. Maar ook fysiotherapeuten gebruiken het touw als nuttig hulpmiddel bij revalidatie van hun cliënten.

Je kunt meerdere dingen doen met het touw. Je kunt touwtje springen gebruiken als oefening in de warming-up of gebruiken om van je overtollige kilo’s af te komen. Touwtje springen is naar mijn mening dé beste manier om vet te verbranden. Iedereen kan het doen: van beginner tot topsporter, van jong tot oud. Maar… ieder mens is anders en heeft dus niet dezelfde behoeftes en fysieke gesteldheid. Het is dus raadzaam om advies te vragen aan een sporttrainer en hem of haar een trainingsschema op te laten stellen. Je zou kunnen beginnen met een kwartier per dag om dit dan langzaam uit te bouwen. Vooral om je benen en billen in shape te krijgen is springen met het touw een goede oefening. Omdat het een behoorlijk intensieve sport is en om overbelasting te voorkomen, is het aan te raden om het af te wisselen met andere oefeningen. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of buikspieroefeningen.

Het is een vrij goedkope sport, want je hebt alleen een touw nodig en die vind je volop in de speelgoedwinkels. Ze zijn er zelfs met een caloriemeter; heel handig als je wilt weten hoe lang je moet springen om de calorieën van een gevulde koek kwijt te raken. Om veilig en verantwoord touwtje te springen is het wel erg belangrijk om goede en shockabsorberende sportschoenen aan te schaffen. Hier moet je ook beslist niet op bezuinigen. Ga verder vooral niet te fanatiek van start door direct met een sessie van een uur te beginnen. Bouw het langzaam op, want anders krijg je gegarandeerd veel spierpijn en kun je overbelast raken. Luister goed naar je lichaam en naar wat je voelt. Zeker als je voor het eerst springt.

Een opsteker voor iedereen die graag en vaak gevulde koeken eet en dit terugziet op de weegschaal: met touwtje springen verbrand je behoorlijk wat calorieën. Meer dan bij andere sporten zoals voetbal, aerobics, zwemmen of hardlopen. Hoe kun je precies uitrekenen hoeveel calorieën jij verbrandt? Je verbruikt per tien minuten 1,4 kcal per kilo lichaamsgewicht, dat is dus 0,14 kcal per minuut. De precieze berekening is: kcal per minuut x duur in minuten x gewicht. Tip: als je na een zware werkdag thuis komt en eigenlijk het liefste op de bank ploft, zet dan eens een lekker opzwepend muziekje op en ‘spring’. Maar niet tot je een ons weegt…

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws