RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Allemaal vroeg onder de wol’
Gepubliceerd op woensdag 13 oktober 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 23ste 4lijf-tip:

Afvallen door slaap…!? Iedereen die zich met lichte dwang en tegenzin richting de sportschool sleept voor fitness, pilates- of bodypumpsessies zal hier van gaan juichen. Uit Brits onderzoek blijkt dat zo’n acht uur slaap per nacht de kans op overgewicht sterk vermindert. En niet omdat we tijdens de slaap nou zoveel calorieën verbranden… Nee, een te kort aan slaap leidt tot een groter hongergevoel en dit zorgt er weer voor dat je meer eet en sneller aankomt in gewicht. Ook is het zo dat mensen met overgewicht vaker slechter slapen, omdat zij over het algemeen minder bewegen en sporten en meer tijd achter pc of televisie doorbrengen.

Een korte nachtrust blijkt de hormoonspiegels te beïnvloeden van twee bij de eetlust betrokken hormonen, ghreline en leptine. Deze hormonen zijn in werking elkaars tegenpolen. Ghreline wordt door de maag aangemaakt als hij leeg is. Een hoge ghrelinespiegel maakt dat we ‘trek’ krijgen; het wekt de eetlust op. Het door vetcellen geproduceerde hormoon Leptine stimuleert de stofwisseling en vermindert het hongergevoel. Muizen die geen leptine produceerden bleken moddervet te worden. Gaf men deze muizen leptine, dan gingen ze minder eten. Het hormoon zette een rem op de voedselinname, het bedierf bij wijze van spreken de eetlust.

Als je te weinig slaapt blijkt het subtiele evenwicht tussen deze twee hormonen verstoord te raken. De onderzoekers vergeleken de hormoonspiegels van proefpersonen die acht uur per nacht sliepen met die van kortslapers, die na vijf uur slaap alweer wakker werden. De kortslapers hadden de volgende ochtend veel hogere concentraties van het eetlustopwekkende ghreline in hun bloed, wel tot zo’n vijftien procent meer. Daarnaast maten de onderzoekers juist minder van het hongeronderdrukkende leptine, zo’n vijftien procent minder. De kortslapers werden dus wakker met méér honger, honger die daarnaast ook minder goed te stillen was.

Inmiddels zijn er diverse shakes, pillen, poeders en papjes voorzien van ghreline en leptine op de markt en leek de enige echte afslankpil bijna uitgevonden te zijn. Maar helaas, alleen het lichaam van de mens blijkt door middel van voldoende slaap de juiste, echt werkende verhouding te weten. Zou slaaptherapie dan een oplossing kunnen zijn om van je extra kilo’s af te komen? Wie zal het zeggen… Zeker is wel dat mensen die minder dan zes uur slapen meer wegen, of sneller aankomen, dan goede slapers. Mijn advies luidt dus: vanaf vandaag allemaal vroeg onder de wol.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws