LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Een goede conditie is belangrijk’
Gepubliceerd op woensdag 6 oktober 2010 om 12:00 2 reacties

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 22ste 4lijf-tip:

Het is voor iedereen, jong en oud, belangrijk om over een goede basisconditie te beschikken. Een basisconditie zorgt er voor dat je alle dagelijkse activiteiten aan kunt zonder er extra vermoeid van te raken. Je houdt deze basisconditie op peil door dagelijks voldoende te bewegen of ‘actief’ te zijn; minstens 30 minuten per dag. Dit kun je 30 minuten lang achter elkaar doen of tijdens de dag opsplitsen in blokjes van tien minuten. Onder bewegen of ‘actief’ zijn vallen alle vormen van lichamelijke activiteit. Je kunt denken aan de hond uitlaten, het huishouden doen, een stukje fietsen, met je (klein)kinderen spelen, wandelen, de tuin bijhouden, de trap nemen in plaats van de lift… Bewegen is belangrijk, want het is bewezen dat voldoende bewegen op lange termijn preventief werkt tegen allerlei ziekten, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, ouderdomsdiabetes en osteoporose én waarschijnlijk ook tegen sommige vormen van kanker.

Wat is nou eigenlijk een goede conditie? Een duidelijke omschrijving is moeilijk te geven, omdat de betekenis van een goede conditie per mens verschilt en afhankelijk is van het doel. Ben je een marathonloper dan betekent een goede conditie dat je in staat bent om de marathon in ieder geval uit te kunnen lopen. Voor iemand die voor zijn plezier een paar keer per week jogt, betekent het dat hij in staat moet zijn om twee keer per week een uur te kunnen joggen. Iemand op hoge leeftijd zal al heel blij zijn met zijn conditie als hij een wandelingetje kan maken. Een goede conditie heeft dus te maken met wie je bent en wat je wilt bereiken.

Naast de dagelijkse 30 minuten beweging, die je nodig hebt om je basisconditie op peil te houden, heeft het veel zin om aan je sportieve conditie te werken. Aanbevolen wordt om twee of drie keer per week op een intensieve manier te bewegen. Simpel gezegd: beweging waardoor je gaat zweten, waar je een rood hoofd van krijgt of waar je ademhaling zwaarder door wordt. Sporten dus. Als je aan je conditie wilt werken, is behalve kracht, lenigheid en snelheid, vooral je uithoudingsvermogen een belangrijk onderdeel om aan te werken. Als je uithoudingsvermogen beter (groter) wordt, wordt ook je weerstand beter (groter). Verkoudheden en het griepvirus krijgen veel minder vat op je, je lichaam wordt strakker en sterker, je kunt beter omgaan met stress en je herstelt sneller na inspanningen of ziekte. Een prettige bijkomstigheid is ook dat je hersenen een ‘feel-good’ stofje (Endorfine) aanmaken waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten.

Maar… een goede conditie krijg je niet zomaar, daar moet je veel voor doen en het betekent óók: ‘letten op je voeding’. Daarnaast kost het vooral tijd. Veel tijd. En daar hebben wij met z’n allen chronisch gebrek aan. Maar als zelfs een man als president Obama in zijn overvolle agenda nog ruimte vindt om drie keer per week een uurtje baantjes te trekken in het zwembad… wie zijn wij dan?

Michèle van Reijsen

Reactie geplaatst door Jasper Nijkamp op donderdag 7 oktober 2010 om 19.30 uur
Goed artikel! Ik hoop dat veel mensen dit zullen lezen en dan ook ter harte nemen. Ik ben zelf actief in de wielersport, zowel als sporter als bedrijfsmatig, en merk op alle vlakken dat sportieve beweging bijdraagt aan een gezonder, stabieler en naar mijn mening zelfs gelukkiger leven. Daarbij ben ik erg van mening dat het stimuleren van sporten bij de jeugd meer een hot item moet gaan worden om overgewicht tegen te gaan en de ontwikkeling van het kind te helpen verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Jasper Nijkamp
www.bikesnparts.nl

Reactie geplaatst door Michèle van Reijsen op vrijdag 8 oktober 2010 om 15.29 uur
Je hebt helemaal gelijk, Jasper. Het is inderdaad erg belangrijk om het bewegen en het sporten bij de jeugd te stimuleren. Als je om je heen kijkt zie je steeds meer kinderen met overgewicht. Kinderen met 'koekbuiken'! Binnen alle lagen van de bevolking.

De gemeente Zwolle is 1e JOGG-stad van Nederland en doet hier naar mijn mening té weinig tot niets mee..! Er worden zo her en der projecten opgestart waarbij de 'dikkertjes' kunnen werken aan hun conditie en gewicht, om vervolgens weer aan hun lot overgelaten te worden vanwege de simpele reden dat het project stopt.

Voeg nieuwe reactie toe

Gerelateerd nieuws