RSS

Nieuws

4lijf-tip: 'Goed voorbereid op wintersport'
Gepubliceerd op woensdag 29 september 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt alweer de 21ste 4lijf-tip:

Het skiseizoen is nog lang niet gestart. Het duurt nog wel even voordat jouw favoriete skibestemming van een groene alpenweide omgetoverd is in een witbesneeuwde skipiste met glooiende hellingen of steile afdalingen. Toch is het niet onverstandig om nú al te beginnen met pre-ski training. Optimaal is om zo’n zestien weken, dus vier maanden, voor je op wintersportvakantie gaat te beginnen. Het beste is om twee keer per week te gaan trainen, maar alle beetjes helpen.

Bij het skiën worden spieren aan het werk gezet die de rest van het jaar veel minder actief zijn. En die paar uurtjes per week die je in de sportschool slijt zorgen er echt niet voor dat je in perfecte sneeuwconditie de piste op gaat. Om te voorkomen dat je na een dag skipret geen last hebt van pijnlijke benen en knieën, én nog voldoende energie over hebt om volop te genieten van de après-ski, is het goed om voor je je op de lange latten waagt, een pre-ski training te volgen. Het is belangrijk om naast uithoudingsvermogen, spierkracht en lenigheid, vooral de coördinatie te trainen. Coördinatie is ontzettend belangrijk bij een technisch moeilijke sport als skiën. Het beste doe je dit door skibewegingen na te bootsen, de zogenaamde imitatieoefeningen. Omdat je met de slalom en pflug op je ski’s of met het glijden, sturen en remmen op je snowboard in specifieke houdingen beweegt, ga je bepaalde spieren in onder andere je benen, rug en buik, maar ook van je schouders en armen, meer belasten dan ze gewend zijn. Hierdoor kan overbelasting ontstaan, met alle gevolgen van dien.

Jaarlijks lopen ongeveer 60.000 skiërs een blessure op, zoals blijkt uit cijfers van Consument en Veiligheid. Wat kun je zelf doen om je voor te bereiden op je avontuur op de lange latten? Neem voortaan de trap in plaats van de lift en sla een tree over: klimmen is goed voor je spieren, dalen is weer bevorderlijk voor de ‘intelligentie’ van je knieën. Stap wat vaker op de fiets en fiets langer en in een hoger tempo. Ga zwemmen om je spieren te versterken of stevig doorwandelen of joggen om je uithoudingsvermogen te vergroten. Om je evenwicht te verbeteren zou je het volgende kunnen proberen: probeer zo lang mogelijk in evenwicht te blijven op één voet, met je ogen dicht. Doe die oefening zodra de gelegenheid zich voordoet. Bij de kopieermachine, aan de telefoon, als je je tanden poetst… En waarom niet af en toe eens hinkelen als niemand het ziet…? En last but not least: doe elke dag spieroefeningen.

Natuurlijk kun je ook de speciale pre-skitrainingen volgen die in de meeste sportcentra gegeven worden, of je instructeur in je huidige sportcentrum vragen om advies en begeleiding. Hoe dan ook: bereid je goed voor, zorg dat je fysiek klaar bent voor een weekje wintersport zodat je voorkomt dat je één van die 60.000 wordt.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws