LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Sport beste remedie tegen rugpijn’
Gepubliceerd op woensdag 8 september 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de achttiende 4lijf-tip:

Mijn mening is dat sport de beste manier is om rugproblemen te voorkomen. Door te sporten versterk je niet alleen het hele bewegingsapparaat. Het verhoogt ook je mentale weerbaarheid, waardoor je beter functioneert. Wil je je lichaam sterker maken om blessures en (rug)klachten als gevolg van overbelasting te voorkomen, dan moet je je hele spier-en skeletsysteem trainen. Met weerstandstraining of fitness verhoog je de belastbaarheid van je lichaam het best. Heb je last van rugklachten, dan heeft het alleen trainen van buik- en rugspieren - een methode die populair is in het medische circuit - geen enkele zin. Rugklachten ontstaan namelijk niet alleen omdat buik-en rugspieren verzwakt zijn, maar omdat het hele spier-en skeletsysteem zwak is. Je lichaam bestaat immers uit een keten van spieren, die allemaal een specifieke functie hebben. Sommigen werken samen, terwijl anderen stabiliseren en weer anderen tegenkracht geven bij een bepaalde beweging.

Bijvoorbeeld: om een zware boodschappentas te dragen heb je behalve stevige armspieren ook sterke schouder-, romp-, bil- en beenspieren nodig. Is er sprake van overbelasting, dan protesteert de zwakste schakel in de keten van spieren met pijn en klachten. Als je dit in je achterhoofd houdt, is het niet zo raar dat onderzoeken hebben aangetoond dat buikspiertraining voor iemand met lage rugklachten weinig zin heeft. Om de klachten te verminderen zal je je hele lichaam moeten trainen.

Een veel voorkomende oorzaak van rugklachten is stress. Dit komt doordat er bij stress bepaalde hormonen vrij komen, die het lichaam in een verhoogde activiteitsfase brengen. Dat is prima als je moet presteren, bijvoorbeeld bij een wedstrijd, een examen of een sollicitatiegesprek. Maar duurt dit te lang, dan kunnen verkrampingen van de spieren het gevolg zijn. Dit noemt men ‘negatieve stress’. Negatieve stress komt vooral voor bij nare gebeurtenissen, zoals bij het verlies van dierbaren, een echtscheiding, financiële problemen, enzovoort. Het hele bewegingsapparaat kan hierdoor uit balans raken, waardoor er vaak rug- en nekklachten of bijvoorbeeld hoofdpijn optreden. Hoe kun je dit te lijf gaan? De oorzaak wegnemen klinkt logisch, maar is natuurlijk niet altijd mogelijk. We kunnen het lichaam wel stressbestendig maken. Sport kan daar een grote rol bij spelen. Lekker actief bezig zijn helpt je alle spanningen even vergeten, waardoor je mentaal sterker wordt. Sport wordt zo een manier om via inspanning te ontspannen.

Rugpijn wordt ook vaak veroorzaakt door overgewicht. Ook dit kan de balans tussen belasting en belastbaarheid verstoren. Door te sporten kan je de extra kilo's kwijtraken, zodat het evenwicht wordt hersteld. Je zou kunnen stellen dat sport op drie manieren rugklachten te lijf gaat: het versterkt het spier- en skeletstelsel, het verhoogt de mentale weerbaarheid en het brengt het lichaamsgewicht in balans. Maar… laat je voordat je met sporten begint goed adviseren door een deskundige. Er zijn ook rugklachten die veroorzaakt worden door een aangeboren afwijking aan de wervelkolom of orgaan- of stofwisselingsstoornissen. Als je denkt dat je klachten veroorzaakt worden door stress of overbelasting, overleg dan eerst met je huisarts en ga vervolgens aan de slag bij een goede sportschool. Met een passend trainingsschema kunnen je klachten snel je rug op!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws