LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Hoe voorkom je knieklachten?’
Gepubliceerd op woensdag 1 september 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de zeventiende 4lijf-tip:

Heel veel sporters krijgen bij het sporten knieklachten. Maar hoe voorkom je die klachten? Het is in ieder geval belangrijk om altijd een goede warming-up te doen. Zorg vervolgens voor een goede trainingsopbouw. Verhoog de intensiteit en duur van trainingen niet te snel. Als je de training wilt uitbouwen, verleng dan eerst de duur van de trainingen en pas later het tempo of het niveau. Ook is het belangrijk om over een basis aan kracht (uithoudingsvermogen) te beschikken. Een algemeen spierversterkend programma is hiervoor erg geschikt.

Een verkeerde techniek zorgt bij sporters ook vaak voor problemen. Het is van belang dat de knieën recht naar voren worden geplaatst. Laat de knie bij bijvoorbeeld het buigen niet naar binnen wegzakken. Daarnaast zal een harde ondergrond eerder zorgen voor een overbelastingsblessure van het kraakbeen van de knieschijf. Sport niet te lang op een harde ondergrond (asfalt/beton), maar kies een oppervlak met een goede schokdemping. Ook de sportschoenen moeten wat dat betreft een goed schokdempende zool hebben en een stevige hielkap, zodat de hiel goed wordt gestabiliseerd. Beëindig je training altijd met een cooling-down. Loop/beweeg enkele minuten rustig uit en doe rekoefeningen voor de spieren van het bovenbeen. Voorkom tot slot overgewicht. Als je een (te) hoog lichaamsvetpercentage hebt, helpt ‘afvallen’ om overbelasting te voorkomen.

Wat kun je doen als knieklachten (toch) zijn ontstaan? Hou je allereerst aan de tips hierboven. Doe krachttraining van je bovenbeenspieren. Blijf bewegen, maar beweeg tot onder je pijngrens. Doe alternatieve sporten die geen belasting voor de knie geven. Verder kan koelen verlichting geven en de zwelling verminderen. En als de bovenbeenspieren stijf zijn, laat deze dan masseren. Als je klachten aanhouden, ondanks deze tips, ga dan naar je huisarts of naar een sportarts: Sportmedisch Adviescentrum Oost (SMA Oost): 053-4343888. Misschien wel de beste tip om mee af te sluiten: rust roest. Blijf in beweging, want als je niets meer doet dan wordt het zeker niet beter!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws