LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Nooit te oud om te bewegen’
Gepubliceerd op woensdag 25 augustus 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de zestiende 4lijf-tip:

Dat de conditie van senioren niet altijd even goed is, verbaast weinig mensen. Mensen met een slechte conditie zijn ook minder goed ter been en dat kan dan weer de oorzaak zijn van valpartijen met een grote kans op ernstige breuken. Actief blijven is heel belangrijk bij het ouder worden. Regelmatig bewegen zorgt er voor dat iemand langer fit blijft. Hij of zij voelt zich ook prettiger. Ouderen die regelmatig bewegen, kunnen langer mee blijven doen aan allerlei maatschappelijke activiteiten én blijven langer zelfstandig. Iemand die fit is, kan beter voor zichzelf blijven zorgen.

Uit een onderzoek blijkt dat de conditie effectief aftakelt met de leeftijd, maar vooral dat deze aftakeling het gevolg is van te weinig beweging. Door voldoende beweging kan men de conditie op een behoorlijk hoog peil houden. Met andere woorden, mensen ouder dan 50 die voldoende bewegen en lichamelijk actief zijn kunnen een betere conditie hebben dan mensen die tientallen jaren jonger zijn en nauwelijks fysiek actief zijn.

Nog niet zo lang geleden dacht men dat ouderen die in hun leven weinig actief zijn geweest, niet meer reageerden op training. Dat blijkt niet zo te zijn. Je bent nooit te oud om meer te gaan bewegen of te gaan sporten. Ook ouderen kunnen hun conditie verbeteren en blijven langer gezond als ze meer gaan bewegen of gaan sporten. Je gezondheid profiteert al van lichte tot matige activiteit, zoals aanbevolen wordt in de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.

Om de conditie te verbeteren moet je intensiever gaan trainen. Chronische ziekten hoeven geen probleem te zijn. Hartfalen, diabetes en longziekten worden vaak behandeld met medicijnen. Deze houden de ziekte ‘onder controle’; ze zorgen ervoor dat de conditie stabiel blijft. Als de conditie stabiel is, kunnen mensen met chronische ziekten ook sporten. Wel moet de activiteit aangepast worden aan hun niveau. Het is altijd verstandig om advies te vragen aan de behandelende arts, zeker in perioden waarin de ziekte verergert.

Geschikte sporten voor ouderen die nooit gesport hebben, of die na een lange onderbreking weer willen beginnen, zijn gymmen, fietsen, zwemmen, wandelen, yoga en recreatiespelen. Op veel plaatsen in ons land kunnen ouderen deelnemen aan activiteiten zoals gymnastiek, volksdansen of zwemmen, gegeven in het kader van Meer Bewegen voor Ouderen. Ook hebben diverse sportcentra speciale programma’s en/of apparatuur die geschikt zijn voor ouderen.

Tips voor sportende senioren:
Beginnen met snelwandelen kan soms beter zijn dan joggen, omdat hierbij de kans op enkelverstuikingen groter is. Zwemmen kan een zeer nuttige methode zijn om zwaarlijvige of gehandicapte personen te trainen. Fietsen heeft het nadeel dat er veel kracht gevraagd wordt van de bovenbeenspieren. Er doet zich een snellere bloeddrukstijging voor dan bij wandelen of zwemmen, wat het hart eventueel overmatig kan belasten. Voetbal is niet aan te bevelen, omdat het (te) veel van het lichaam vergt en er een groot risico op blessures is. Vermijd plotselinge draaibewegingen in verband met kans op evenwichtsstoornissen. Doe niet aan sport wanneer je een virale infectie hebt. Kies een vorm van lichaamsbeweging die bij je past en die je graag doet. Wanneer je een trainingsprogramma volgt, is het belangrijk om dit zeer geleidelijk op te bouwen. Stop onmiddellijk wanneer je in ademnood komt of pijn in de hartstreek krijgt.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws