LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Hol jij je eigen kind nog voorbij?’
Gepubliceerd op woensdag 11 augustus 2010 om 12:00 1 reactie

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de veertiende 4lijf-tip:

Kijk om je heen en je ziet ze overal: kinderen met overgewicht. De dikke buiken. Iedereen zou dit verschijnsel serieus moeten nemen, ook ouders van wie het kind niet te dik is, want de ontwikkeling van vetweefsel is een langdurig proces. Een kleuter met spillebeentjes kan haast ongemerkt een puber met overgewicht worden. En overgewicht kun je beter voorkomen dan genezen. Daarbij, als dikke kinderen dikke volwassenen worden, dan is afvallen nog moeilijker. Om maar niet te spreken over de gevaren die het voor de gezondheid oplevert.

Kinderen met overgewicht hebben meer kans op diabetes, hart- en vaatziekten, gewrichtsproblemen, astma, artrose maar ook op psychische problemen. Het lijkt heel logisch. Kinderen worden te dik als ze teveel eten en te weinig bewegen. Natuurlijk is dat ook zo, maar het probleem is veel gecompliceerder. Het zou niet terecht zijn om het probleem bij het kind neer te leggen. “Zij houdt nu eenmaal erg van snoep” en “Hij kan zich nou eenmaal niet beheersen”, dekt de lading niet voor wat er allemaal meespeelt. “Hij moet gewoon meer bewegen” en “Zij moet gewoon wat minder eten” zijn té simpele oplossingen, want kinderen zijn niet zomaar te dik.

Veel ouders zijn toegeeflijk, omdat ze geen conflict willen met het kind en geven daarom het koekje, snoepje, ijsje of snackje maar waar het kind om zeurt. Of ze willen hun kind verwennen, omdat hun leven inspannend of ingewikkeld is. Of ze compenseren een tekort aan aandacht vanwege hun eigen drukke bestaan met snacks en snoep. Of ze zetten het kind vette of ongezonde kant-en-klaarproducten voor, omdat het snel en gemakkelijk is. Ik ben zelf een fulltime werkende ouder van vier kinderen en weet dat het soms zo werkt.

Dan heb je nog de supermarkten waar de overvloed aan voeding je gewoon tegemoet schreeuwt: “Koop mij!” Het is vooral de hoeveelheid ongezonde en bewerkte voeding die er volop te koop is. De waanzinnig grote variatie in chips, nootjes, koekjes, snoepjes, frisdrank en snacks maken het de mens wel erg makkelijk en tevens moeilijk. Daarbij zorgen al die voedingsproducten er voor dat we, en dus zeker kinderen, het contact verliezen met een natuurlijke manier van eten en het bevredigen van lichamelijke behoeften.

Buiten spelen is niet overal mogelijk vanwege een gebrek aan ruimte of vanwege verkeersonveiligheid en kinderen worden veel vaker met de auto van en naar school gebracht. En wat te denken van de tv, computer, Playstation en iPod, waar kinderen haast aan verslaafd lijken en soms ongelimiteerd naar mogen kijken of mee mogen spelen? Hoeveel kinderen zijn er niet die zelfs een tv of computer op hun kamer hebben staan? Hoeveel gezinnen zijn er niet die met een bord op schoot eten voor de tv?

Nu kan overgewicht niet altijd voorkomen worden, want dit wordt voor een deel ook erfelijk bepaald (ongeveer 40 procent) en hebben de eetcultuur en het activiteitenpatroon van de directe omgeving (school, vriendjes en vriendinnetjes, opa’s en oma’s) ook een invloed op het eetgedrag en de hoeveelheid lichaamsbeweging van het kind. Toch heb je als ouder de mogelijkheid om de ontwikkeling van overgewicht bij kinderen in de hand te houden. Geef het goede voorbeeld; want als je als ouder goed voordoet, doen kinderen het na. Vooral jonge kinderen zijn net papagaaien. Je eigen slechte eet- en beweegpatroon heeft een groot effect op het welzijn en de gezondheid van je kind. Als je als ouder bijvoorbeeld niet ontbijt, zal je kind ook eerder geneigd zijn om dit niet te doen. Als je als ouder weinig beweegt, beweegt je kind ook minder.

Het is grappig om te zien hoe verbaasd een kind naar zijn/haar moeder kijkt als zij tijdens één van mijn Lekker Pûh consulten voordoet hoe je touwtje springt… want de meeste kinderen kunnen dit niet! Nou hoeven we niet allemaal massaal aan het touwtje springen, maar ga eens lekker fietsen met je kind. Maak er een kwaliteitsuurtje van: even onder elkaar bijkletsen op de fiets of tijdens een wandeling, twee keer per week. Kwaliteittijd met je kind waarin je, normaal gesproken, je kind voorbij holt!

Michèle van Reijsen

Reactie geplaatst door Tess op donderdag 12 augustus 2010 om 12.09 uur
En zo is het maar net! Goed en duidelijk geschreven!

Voeg nieuwe reactie toe

Gerelateerd nieuws