RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Combinatie van yoga en pilates’
Gepubliceerd op woensdag 4 augustus 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de dertiende 4lijf-tip:

Yoga mag dan al eeuwenoud zijn, de bewegingsvorm wint nog elk jaar aan populariteit en krijgt steeds meer varianten. Wie trendy wil zijn, kan op dit moment maar beter aan lachyoga, poweryoga of hangmatyoga doen. Het zijn niet zomaar yogahypes, elk hebben ze vooral ook een bijzonder effect op lichaam en geest en het is zeker geen zweverig gedoe. Yogalates is één van de yogavormen die in Nederland nog niet heel erg bekend is. De training is een combinatie van yoga en pilates, en laat mensen profiteren van beide disciplines. Het is een ideale training voor mensen met weinig tijd, stress, blessures en aandoeningen en kan een goede aanvulling zijn op revalidatie.

Wat is het? Pilates is vrij fysiek: de nadruk ligt op de ademhaling en het geconcentreerd uitvoeren van oefeningen die gericht zijn op het vergroten van de beheersing, soepelheid, coördinatie en tonus (natuurlijke gespannenheid) van spieren zonder dat ze in omvang toenemen. Yoga is veel omvattender en is vooral een hulpmiddel om dichter bij jezelf te komen, waarbij je je lichaam als instrument gebruikt. In yogalates worden beide aspecten gecombineerd. Het is de ideale bewegingsvorm voor mensen die hun geest tot rust willen brengen en veel willen stretchen, maar die tegelijkertijd ook naar een complete work-out verlangen, met een focus op het verstevigen van de rug-, bil-, buik- en dijbeenspieren.

Yogalates is vrij intensief en heeft heel veel voordelen voor je lichaam en geest. Het zorgt voor een toename van flexibiliteit en energie, het verbetert de spierfunctie, geeft een betere houding, je lichaamsbewustzijn neemt toe, waardoor je meer aandacht krijgt voor je houding en ademhaling. Dat werkt ook door op je geest; het brengt je meer in contact met jezelf, waardoor je bewuster in het leven gaat staan. Maar vooral maakt het je fysiek sterker: vooral je buik-, rug-, bil- en dijbeenspieren worden steviger. En het geeft je lichaam een mooiere definitie. Je zou het kunnen zien als weerstandtraining met je eigen lichaam waardoor je ‘lange spieren’ ontwikkeld en je lichaam strakker wordt.

Het is verstandig om niet zelf aan de slag te gaan met DVD’tjes die overal te verkrijgen zijn. Het gevaar bestaat dat je de oefeningen op een verkeerde manier uitvoert, waardoor de positieve effecten van yogalates uitblijven, je klachten krijgt of - erger nog - blessures ontstaan. Uiteraard kun je als je de basisprincipes van yogalates goed onder de knie hebt de oefeningen ook thuis doen, toch is het raadzaam om je goed te laten begeleiden door bekwame en ervaren instructeurs.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws