LIVE: Tussenstanden op de Zwolse voetbalvelden
RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘No pain, no gain! Oftewel spierpijn’
Gepubliceerd op woensdag 21 juli 2010 om 12:00

Sportief Zwolle plaatst iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de elfde 4lijf-tip:

Iedereen heeft wel eens spierpijn gehad. Spierpijn kan optreden tijdens de inspanning van spieren of na de inspanning. Pijn tijdens inspanning wordt veroorzaakt door melkzuur. Melkzuur is een afvalproduct dat wordt geproduceerd bij inspanning van de spieren. Als er meer melkzuur geproduceerd dan afgevoerd wordt, dan hoopt het zuur zich op in de spieren. Deze verzuring van de spieren veroorzaakt pijn. Naarmate je meer getraind bent, zul je minder last van deze vorm van spierpijn krijgen. Eén tot twee dagen na de training kun je ook last hebben van spierpijn. Je hebt de spieren dan zodanig ingespannen dat er kleine scheurtjes in het spierweefsel zijn ontstaan. De spieren voelen dan stijf, pijnlijk en slap aan.

Daarna herstelt het lichaam zich van de inspanning en worden de spierscheurtjes hersteld. Behalve dat de beschadigde vezels hersteld worden, maakt het lichaam ook nieuwe spiervezels aan om beter voorbereid te zijn op de volgende inspanning. Je lichaam wordt er dus uiteindelijk sterker door. Een beetje spierpijn is dus niet erg, maar blijft een teken van beschadiging. Als simpele dingen als traplopen, bukken, lachen en dergelijke veel pijn geven, weet je dat je tijdens je training té ver bent gegaan. Luister tijdens het sporten goed naar je lichaam, maak het niet té gek en geef je lichaam na een intensieve training rust, of train andere spiergroepen. Spierpijn is goed, zolang je geen kramp of pijnscheuten krijgt en je na de training geen overmatige spierpijn hebt.

Tips om spierpijn te voorkomen
-Bereid je goed voor, doe een warming-up en een cooling-down. Warm je lichaam op door lichte, langzame oefeningen te doen. Je bloed gaat hierdoor sneller stromen en je lichaam wordt warmer. Ook de cooling down is belangrijk. Sluit de training af met rustige oefeningen zodat je lichaam zich langzaam kan voorbereiden op de rust. Door te plotseling te stoppen met bewegen wordt de bloedcirculatie minder en worden afvalstoffen minder goed afgevoerd. Dit heeft spierpijn of vermoeide spieren tot gevolg.

-Loop niet te hard van stapel. Oefen naar het niveau van fitheid dat bij je past. Als de oefeningen te zwaar zijn of als je te lang doorgaat, zal de spierpijn erger zijn. Bouw dus duur en zwaarte van de oefeningen goed op.

-Rust uit. Wacht een paar dagen tot de spierpijn over is voordat je weer intensief gaat bewegen. Als je begint voordat de spieren de kans hebben gehad om te herstellen, dan is de kans op blessures groot.

Tips om spierpijn te verminderen
-Neem een warme douche of ga in bad.

-Ga niet stilzitten, lichte bewegingen om de bloedsomloop op gang te houden helpt (ga rustig wandelen, fietsen of zwemmen).

-Een lichte massage bevordert de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen, waardoor de spierpijn sneller verdwijnt.

-Pijnstillers kunnen de pijn tijdelijk iets verminderen, maar zorgen niet voor een sneller herstel (warme kompressen kunnen wel aangenaam zijn en verlichting geven).

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws