RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Pep je stofwisseling op’
Gepubliceerd op woensdag 14 juli 2010 om 12:00

Sinds kort plaatst Sportief Zwolle iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de tiende 4lijf-tip:

Iedereen weet waarschijnlijk wel dat een snelle stofwisseling er voor zorgt dat mensen sneller afvallen en makkelijker op gewicht blijven. Hoe kun je je stofwisseling een oppepper geven en je vetverbranding stimuleren?

-Eet vaker kleine porties. Verdeel je dagelijkse portie calorieën over 5 tot 6 maaltijden per dag en sla geen maaltijden over.

-Eet meer calorieën: als je wilt afvallen is het belangrijk dat je minder eet dan je lichaam nodig heeft. Maar… je lichaam kan ook te weinig energie binnenkrijgen. Hierdoor gaat je lichaam zich beschermen en gaat in de ‘hongersnood’ stand. Je stofwisseling wordt trager om energie te sparen en je lichaam gaat zuiniger om met energie. Het zal proberen zoveel mogelijk energie te onttrekken uit iedere hap. En als dat niet lukt, dan gaat je lijf je spierweefsel langzaam verbranden. Niet goed, want minder spierweefsel zorgt voor een nog tragere stofwisseling! Probeer daarom niet minder dan 80 procent van je dagelijkse toegestane calorieën te eten (vrouwen 2.000, mannen 2.500). Zo voorkom je dat je lijf de ‘hongersnoodstand’ inschakelt.

-Eet voeding met hoge thermische waarden: het verteren van een reep chocolade kost je lichaam vrijwel geen moeite. Het is snel opgenomen en verwerkt, en heeft daardoor een lage thermische waarde. Voeding zoals verse groente, eiwitten en volkoren producten daarentegen hebben een hoge thermische waarde. Het kost je lichaam veel moeite om deze voeding te verbranden. Wist je dat groenten als sla en broccoli eigenlijk een negatief caloriesaldo opleveren? Het kost je lijf meer energie om groenten te verbranden dan dat het je lichaam oplevert! Eet dus zo veel mogelijk verse groente om je stofwisseling lekker op te peppen.

-Beweeg iedere dag: vet verbranden doe je niet alleen door te letten op je voeding. Om te voorkomen dat je lichaam in de ‘hongersnoodstand’ gaat is het belangrijk dat je meer gaat sporten. Doe iedere dag iets aan beweging. Put jezelf lekker uit als je écht vet wilt verbranden.

-Ontwikkel spierweefsel: hoe meer spieren je hebt, des te meer calorieën je lichaam verbrandt. En niet alleen wanneer je aan het sporten bent. Mensen met veel spiermassa verbranden ook meer calorieën wanneer ze lekker op de bank zitten. Train je spieren dus regelmatig. Als je minder spieren hebt vertraagt je stofwisseling en verbrand je dus minder snel vet, een belangrijke oorzaak voor het jojo-effect!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws