RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Zomer, zon, warmte én beweging!’
Gepubliceerd op woensdag 30 juni 2010 om 12:00

Sinds kort plaatst Sportief Zwolle iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de achtste 4lijf-tip:

Het zijn zonnige en warme dagen de laatste week in Nederland. Donderdag en vrijdag wordt verwacht dat de temperatuur zelfs boven de 30 graden Celsius zal komen! Als je wilt sporten bij warm weer zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Het lichaam moet veel meer moeite doen om warmte kwijt te raken. Dit gebeurt door zweten en via de huidbloedvaatjes. Als de temperatuur omhoog gaat, zet je lichaam meer bloedvaatjes in je huid open, hierdoor geeft het bloed dat door je huid stroomt, meer warmte af aan de omgeving. Dit betekent dat bij sporten in de warmte, méér bloed door je huid stroomt in plaats van door de spieren. Die krijgen daardoor minder zuurstof en voedingsstoffen, terwijl afvalstoffen minder snel worden afgevoerd. Goed voor je lichaamstemperatuur, minder goed voor je prestaties!

Bij een hoge luchtvochtigheid verdampt zweet veel moeilijker, of zelfs helemaal niet, waardoor het in druppels van je lijf valt. Dit kan je waterhuishouding in problemen brengen omdat je lichaam niet goed gekoeld wordt! De oplossing hiervoor is blijven drinken! Als je te weinig drinkt bij sporten tijdens warme dagen loop je het risico op krampen in je spieren en kan je coördinatie minder worden. In het ergste geval, bij uitdroging, loop je zelfs het gevaar om buiten bewustzijn te raken of nog erger: In een levensgevaarlijk toestand te raken.

Waar let je op als je sport bij warm weer? Ga niet sporten op het heetste moment van de dag, tussen 12.00 en 15.00 uur; drink voldoende (water) vóór, tijdens en ná het sporten; zorg dat je ook voor voldoende (nacht)rust zorgt en laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte; draag lichtgekleurde, loszittende kleding; als je buiten sport, bescherm je huid dan tegen de zon; alcohol vóór of na de inspanning is een ‘no go’, dat verstoort het aanvullen van de vochtbalans én de glycogeenreserves (koolhydraten of te wel suiker, die vooral wordt opgeslagen in je spieren en lever); pas je tempo en de duur aan!

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws