RSS

Nieuws

4lijf-tip: ‘Feiten en fabels over afvallen’
Gepubliceerd op woensdag 16 juni 2010 om 12:00

Sinds kort plaatst Sportief Zwolle iedere woensdag de ‘4lijf-tip’. Het gaat hier om tips van Michèle van Reijsen. Zij is eigenares van de kleinschalige bewegingsstudio 4lijf aan de Voorstraat 33 in het centrum van Zwolle. Daarnaast is Michèle consulente van Lekker Pûh. In haar studio begeleidt zij jongeren naar het gezonde gewicht volgens de methode van Lekker Pûh! Hier volgt de zesde 4lijf-tip:

Bewegen moet tijdens het afslanken
Feit: Als je goed wilt afslanken, dan moet je meer verbranden dan er binnenkomt. Beweging kan hier voor zorgen. Daarnaast versnelt beweging je stofwisseling, waardoor je ook in rust meer zult verbranden.

Ik mag geen zoetigheid meer
Fabel: Je mag best zoetigheid eten, maar met mate. Als je een echte zoetekauw bent en je laat zoetigheid helemaal uit je dieet weg, dan wordt het alleen maar lastiger om het vol te houden. Je kunt het beste maximaal twee keer per week iets lekkers nemen, zo blijft het speciaal.

Ik mag geen vet meer
Fabel: Het is juist helemaal niet goed om vet weg te laten uit je dieet. Je lichaam heeft vet namelijk wel nodig, onder andere voor voldoende vitamine A, D, E en K, voor de opbouw van cellen en weefsels, de aanmaak van hormonen en de aanmaak van gal. Uiteraard is het wel verstandig om te letten op de hoeveelheid vet en kies voor onverzadigd vet.

Ik moet de rest van mijn leven op mijn voeding letten
Feit: Je hebt de aanleg om dik te worden en als je eenmaal bent afgeslankt, is het niet zo dat je automatisch slank blijft. Je zult de rest van je leven gezond moeten blijven eten en veel moeten blijven bewegen om op gewicht te blijven. Als je weer terug gaat naar je oude eetpatroon zitten de verloren kilo’s er zo weer bij.

Ik mag geen aardappelen of pasta
Fabel: Dit is één van de grootste denkfouten die mensen maken bij het afslanken. Aardappelen, pasta’s en brood zijn geen dikmakers, ze bevatten juist heel veel belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Van de toevoegingen zoals beleg, vet vlees en saus word je dik, niet van aardappelen, pasta’s of brood zelf.

Veel drinken is belangrijk bij het afslanken
Feit: Veel drinken is belangrijk om ervoor te zorgen dat afvalstoffen die worden geproduceerd bij het afslanken snel uit je lichaam worden verwijderd. Daarnaast is veel drinken ook belangrijk als je veel vezels binnen krijgt, anders blijven de vezels in je darmen plakken en kun je last krijgen van verstopping. Water (of thee) is het beste om te drinken.

Van eten na acht uur ’s avonds word je dik
Fabel: Dit is één van de meest bekende. Gelukkig is dit niet waar. Het gaat om de totale inname op een dag en wanneer je iets eet maakt niet uit. Wel kan het zijn dat je door het eten van een flinke maaltijd vlak voor het slapen gaan minder goed slaapt.

Michèle van Reijsen

Gerelateerd nieuws